Tuesday, October 4, 2011

Because You Love Me, For You I Will

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Because You Love Me, For You I Will

For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right

Yes, when you're feeling lost in the night
When you feel your world just ain't right
Call on me, I will be waiting
Count on me, I will be there

For every dream you made come true
For all the love I found in you
I'll be forever thankful

Anytime the times get too tough
Anytime your best ain't enough
I'll be the one to make it better
I'll be there to protect you, see you through
I'll be there, and there is nothing, I won't do

You're the one who held me up
Never let me fall
You're the one who saw me through
Through it all

I will cross the ocean for you
I will go and bring you the moon
I will be your hero, your strength, anything you need
I will be the sun in your sky
I will light your way for all time, promise you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me

I will shield your heart from the rain
I won't let no harm come your way
Oh, these arms will be your shelter
No, these arms won't let you down
If there is a mountain to move
I will move that mountain for you

Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me

I'm here for you, I'm here forever
I will be your fortress tall and strong
I'll keep you safe, I'll stand beside you right or wrong

You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach

Lay my life on the line, for you I will fight, oh
For you I will die, with every breath, with all my soul
I'll give my word, I'll give it all
Put your faith in me, put your faith in me

You stood by me and I stood tall
I had your love, I had it all
I'm grateful for each day you gave me

Maybe, I don't know that much
But I know this much is true
I was blessed because
I was loved by you

You were always there for me, the tender wind that carried me
The light in the dark shining your love into my life
You've been my inspiration through the lies you were the truth
My world is a better place because of you

I'm everything I am
Because you loved me
And I'll do anything
For you I will

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, October 1, 2011

New Post

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Waaah! Sudah lama sangat Tuah tidak post apa2 di blog ini. Blog walking juga sudah lama tidak dilakukan. Sudah lebih 3 bulan rasanya. Setelah sekian lama, akhirnya berjaya juga Tuah merajinkan diri untuk menulis post baru ini.

Kenapa tidak ber'posting'? Tiada idea yang bagus sebenarnya, idea yang biasa2 memang banyak. Malas pun ada juga. Ditambah dengan setiap kali rajin mesti tengah sibuk. Kalau tidak sibuk malas pula nak menaip ni.

Tapi, kerana cintakan dunia penulisan, maka Tuah mula menulis kembali. Dan juga kerana ada masa senggang dan telah diperli orang lain sebab ada blog tapi tidak digunakan pun, huhu. So, here we go.

Apa yang berlaku selama 3 bulan ini? Banyak benda yang berlaku sebenarnya. Maklumlah 3 bulan sudah berlalu. Mesti banyak hal yang berlaku sejak Julai lepas.

Final exam, cuti panjang, balik Malaysia, raya Eidul Fithry (selamat hari raya maaf zahir batin, walau sudah habis pun bulan Syawal kelmarin), dan masuk semester baru di tahun yang baru. Walau ramai kawan Tuah yang sudah tamat degree baru2 ini, Tuah tetap lagi hidup sebagai mahasiswa, huu.

Tapi, yang paling best sekali yang berlaku dalam 3 bulan ini ialah pertunangan dan perkahwinan abang Tuah yang sulong. Nak tahu kisahnya, tunggu post yang akan datang. Memang men'jealous'kan sungguh!

Walau bagaimanapun, ada kisah suka dan duka selama 3 bulan ini yang tidak mahu Tuah cerita di blog ini, sebab ini bukan digital diary Tuah ye!

Akhir kata, tunggulah post2 Tuah seterusnya di blog ini. Blog ini pun dah tukar nama sedikit (kalau ada yang perasan lah). Juga akan Tuah ceritakan kisahnya di post akan datang. Sekian, adios amigos!

Wallahualam.

~hidup ibarat roda: ada turun ada naiknya~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, July 1, 2011

Mencari 'Rezeki'

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Di masa exam menyendiri,
macam dah tak sedar diri,
dunia luar dah tak dihirau lagi,
sebab buku dan nota kata mari,
game dan wayang kata pergi,
jangan pula buat tak reti,
pergi la study!

Di musim peperiksaan,
kononnya asyik mengulang kaji pelajaran,
perut pula selalu kelaparan,
mulalah mulut mencari makanan,
mengakibatkan bertambah berat badan,
betul tak rakan-rakan,
kan kan kan?

Baru sahaja habis peperiksaan,
begitu seronok mengosongkan fikiran,
tengok buku rasa macam nak makan,
tengok 'lecture note' rasa nak telan,
tapi semua sudah ditinggalkan,
kerana sudah habis peperiksaan. Yahoo!!

**************************************************************************************

    Sedang lelaki A dan B berbual ketika berjalan ke kedai makan, lelaki A berkata...

Lelaki A: wei B, cuba tengok awek tu (sambil menunjuk ke arah seorang perempuan yang memakai baju putih ketat dan 'transparent')
Lelaki B: Ooo, yang itu ke?

    Wanita C tiba2 muncul dari belakang mereka seraya berkata...

Wanita C: tengok tu, suka tengok yang macam tu..
Lelaki A: sudah dia tayang, ter-tengok lah, kan B?
Wanita C: Kalau macam tu tak payahlah di tegur2, cakap kat orang lain..
Lelaki A: cuba dah mengelak dari melihat dan menegur, tapi ter-tengok dan ter-cakaplah kat si B..
Lelaki B: betul. Ini lah masalah yang menimpa kaum lelaki yang tidak mahu tetapi dipaksa untuk mahu. Di mana2 ada sahaja yang bagi tayangan umum dan 'sneak peak' percuma. Kalau dah menjolok mata macam itu mana boleh tahan, mana nak tak tengok. Kalau iman setakat orang umum memang ke laut jawabnya.
Lelaki A: macam orang mengantuk di sorong bantal, macam orang yang sedang kelaparan di beri nasi, macam orang haus di beri air sejuk, macam2 lagi lah, hehe..

    Suasana hening seketika sambil mereka meneruskan perjalan kaki. Kemudian...

Wanita C: jadi?
Lelaki B: jadi, jangan lah pakai pakaian sebegitu. Kalau boleh perempuan jangan pakai baju putih, walau baju kurung mahupun jubah. Tudung pun pilih yang memang tidak 'transparent'.
Lelaki A: mereka2 ini tak belajar sesuatu ke semasa di zaman sekolah dulu. Pakai baju kurung macam pakai plastik, nampak segalanya yang di salut. Tudung punya singkat sampai nampak semuanya sekali. Budak lelaki pun apalagi, ramai2 mencari 'rezeki' sambil ucap alhamdulillah..astaghfirullahalazim!
Wanita C: baguslah dah sedar..

    Suasana hening kembali. Tak lama kemudian..

Lelaki A: mata lelaki tidak perlu cermin mata x-ray pun sudah boleh lihat tembus, yang ditutup rapi pun boleh nampak, apalagi yang terbuka sana sini.
Lelaki B: 'mahal'nya wanita bila nak dikahwini nati jika calon lelaki tidak pernah melihat aurat calon isteri atau menyentuh mereka. Susah rasanya nak dapat wanita yang 'mahal' sekarang ni.
Lelaki A: kalau boleh cuba jadi se'mahal' tu, ajak kawan2 sekali.
Wanita C: okay...(sambil berjalan laju meninggalkan lelaki A dan B terpinga2)

    Mereka berdua pun meneruskan pencarian 'rezeki' pada hari itu. Erk..

******************************************************************************************

    Sedang dalam sebuah kereta menuju ke sebuah restoran, sekumpulan 4 orang pelajar lelaki berbual2..

Pelajar A: hei B, how did you get X (pacar B)? I mean how come?
Pelajar B: what do you mean? I tried to start talking to her and then she reply back. Then, we get together.
Pelajar C: I heard you like somebody else, this girl, Y.
Pelajar B: haha, that's true. But, I don't want to 'touch her, because she's too got to be spoiled. She's like my 'calon isteri'.

    Masing2 pelajar A,C,D terkesima sebentar mendengar jawapan pelajar B. Kemudian...

Pelajar D: then. what is X? Is she's spoiled already?
Pelajar B: not spoiled, but not that good. She only the right girl for a girlfriend, not a wife. Y, have all the material to become a good or perfect wife. So, I don't want to spoil it.
PElajar A: so, X is your 'rezeki' lah?
Pelajar B: well, indeed.

    Suasan senyap seketika buat beberapa minit sebelum...

Pelajar B: but don't tell X I said that, or Y. I don't want them to know any of it.
Pelajar C: know what?
Pelajar D: haha, nice one...

    Akhirnya mereka tiba di restoran yang di tuju, menanti untuk melanatak 'rezeki' masing2.


p/s:
1) harap2 lelaki A,B dan wanita C serta pelajar A,B,C,D tidak baca blog ni
2) seperti yang di sebut di atas, MINGGU EXAM DAH HABIS! YAHOOOOO!
3) sekarang masanya menimba ilmu ukhrawi pula, jom teman2
4) rindu orang Terendak yang akan menjadi orang Krubung tidak lama lagi


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, June 26, 2011

Berkawan Berhibur Beribadah

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Tiada paksaan dalam agama, sesungguhnya telah jelas antara yang benar dengan yang sesat, sesiapa yang ingkar kepada taghut dan beriman kepada Allah, maka sungguh dia telah berpegang pada tali yang sangat kuat yang tidak akan putus. Allah Maha Mendengar Maha Mengetahui. (Al-Baqarah, 2:256)

Dan orang beriman lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain, mereka menyuruh yang makruf, mencegah yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat, mentaati Allah dan Rasul-Nya. Mereka akan diberi rahmat oleh Allah. Sungguh Allah Maha Perkasa Maha Bijaksana. (At-Taubah, 9:71)

Di fakulti tempat Tuah belajar, ada satu adat atau budaya atau kebiasaan yang dilakukan majoriti siswa iaitu mengadakan program antara ahli kelompok belajar. Pelajar lelaki dan perempuan digabungkan dalam satu kumpulan dan akan bersama sampai habis satu blok atau sistem, lebih kurang setengah semseter.

Bahagian belajar bersama memang dibolehkan dan tidak menjadi masalah. Belajar dengan perempuan, Tuah pun suka. Bukan atas sebab yang tidak patut tetapi antara kelebihannya perempuan selalunya lebih rajin belajar, maklumlah tiada apa lagi nak buat selain belajar, 'no life' bak kata kawan2. Yang lelaki dengan sukan, game dan macam2.

Bahagian bukan belajar bersama yang tidak bagus. Antaranya makan2 dalam kelompok, sewa kereta pergi jalan2 ke kota bertujuan berhibur dan macam2 lagi. Antara alasan dilakukan hal2 tersebut adalah untuk mengeratkan hubungan silaturrahim antara ahli kelompok supaya dalam masa belajar bersama nanti tidak kekok, malu2 dan sebagainya.

Masalahnya, kalau program sebegini dibuat di awal pembentukan kelompok masih logik lagi alasan tersebut. Tetapi benda2 macam ini selalu dilakukan di hujung2, ada juga yang buat di hari terakhir kelompok.

Bukan nak tunjuk bagus sebab Tuah pun pernah menyertai program2 seperti ini. Dan dari pengalaman Tuah banyak buruk dari baiknya. Kalau hubungan lelaki dan perempuan bukan muhrim ni biasanya susah nak mengelak dari tidak melampaui batas, terutama ketika keluar bersama, apalagi beramai2.

Mengikut Dr Abdul Halil Abu Syuqqah, sahabat karib Dr. Yusuf Qardawi, dalam bukunya 'Tahriir al-Mar’ah' mengenai etika pergaulan lelaki dan wanita secara Islam, diberi gari panduan seperti berikut:

1. Pertemuan dan kerjasama itu hendaklah dalam suasana serius
2. menahan pandangan
3. menghindari berjabat tangan
4. mengenakan pakaian yang menepati syari’at
5. tidak bersesakan dan elok jika ada pemisahan
6. menghindari khulwah atau berdua-duaan, namun boleh jika:
    a. khulwah di kawasan awam yang ada orang ramai
    b. beberapa lelaki dengan seorang perempuan
    c. seorang lelaki dengan beberapa perempuan
7. tidak terlalu lama dan berulang
8. menghindari tempat yg mencurigai
9. menjauhi perbuatan dosa

Kalau masa keluar berkelompok diberi beberapa etika, antaranya:

1. jika bercakap tidak menggunakan bahasa yang lunak dan gaya yang menggoda
2. berjalan dengan sopan dan tertib
3. elakkan pergerakan yang manja dan menggoda
4. tidak memakai parfum/pewangi
5. serius dalam berbicara

Memang tujuan berkawan antaranya untuk menghibur hati. Berhibur dan berkawan tidak salah.Yang salah adalah caranya. Berhibur dan berkawan biar berpada2.

Mungkin sebelum kita tidak tahu jadi tidak mengapa. Tapi setelah tahu, jangan buat2 tak tahu, sebarkan dan amalkan. Berubah segera, jangan tunggu sampai senang baru nak berubah, takut terlambat sudah.

Memang susah nak lakukan perubahan dan menjadi lain dari yang lain. Tetapi ingatlah hanya sedikit sahaja yang masuk syurga. Dan majoriti tidak semsti betul. Kalau boleh elak sila elakkan. Kalau boleh cuba untuk tidak menyebab orang lain terasa hati jika kita mahu menegakkan kebenaran. Amar makruf nahi munkar.

Wallahualam.




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, June 22, 2011

Hanya Dia Pernah Membuatku Menangis

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Post ini sebenarnya ada sekali dalam post sebelum ini,  tapi Tuah tarik keluar, sebab nak post berasingan.

Tuah memang pernah menangis. Semua orang pernah, tapi Tuah jarang sangat. Kali terakhir Tuah menitiskan air mata ialah ketika di tingkatan 2, disebabkan oleh abah sendiri. Begini ceritanya.

Pada satu petang beliau janji mahu ambil pulang dari asrama, janjinya lepas solat Jumaat. Tunggu punya tunggu, sampai jam 3.30 lebih beliau belum juga tiba. Tuah pun pulang sendiri naik bas.

Punyalah geram sebab beliau tidak tepati janji malah membuat Tuah menunggu lama. Tapi, sampai rumah dekat nak maghrib tengok beliau sudah menunggu dalam rumah. Tuah buat tak kisah terus masuk bilik. Tiba2 beliau panggil menghadap. Marah Tuah pada masa itu sudah reda.

Beliau tanya, "kenapa tidak tunggu abah ambil, abah dah kata nak ambil, kan? Abah lambat sedikit sebab tertidur lepas solat Jumaat dan tiada yang kejutkan. Sebaik terjaga abah terus bergegas ke sekolah."

Tuah diam tidak berkata apa2. Takut kalau bersuara malah menjadi dosa melawan kata orang tua.

Beliau berkata lagi, "abah tunggu sampai semua pelajar sudah keluar dari sekolah. Tanya pak 'guard' dia kata asrama sudah kosong. Abah pergi juga ke blok asrama takutt2 Fadil ada masalah. Abah sampai pusing satu sekolah, pergi bilik, kelas, masjid takut2 Fadil tertidur."

"Abah dah tua dah nak jalan2 satu sekolah cari Fadil, sampai sakit lutut mencari2 tadi. Akhirnya pak 'guard' kata mungkin Fadil sudah pulang dengan kawan2 tadi. Abah pun balik dengan penuh kerisauan, betul ke Fadil sudah pulang. Sampai rumah ummi kata belum pulang lagi, bertambah risau jadinya."

"Dah setengah jam abah sampai Fadil baru sampai tadi. Ingat balik awal tadi boleh sampai awal dari abah ke? Penat dan risau abah petang ni. Sampai rumah Fadil boleh terus masuk ke bilik tak cakap apa2. Dah tak sayang abah ke?"

Tiba2 mata beliau merah dan air mata menitis. Dalam banyak orang, hanya abah sahaja yang pernah buat Tuah menangis dengan sedahsyat2nya. Tuah pun turut menangis, lebat gila2. Tuah pun tak tahu kenapa. Tangisan bersalah dan insaf kot. Sedihnya bila teringat balik cerita ni. Maafkan Fadil, abah.

Tuah bukan seorang anak yang nakal apalagi derhaka pada ibu bapa. Malah abah dan ummi sendiri mengaku sedari masih bayi lagi Tuah tidak pernah menyusahkan untuk dibesarkan. Sampaikan nenak Tuah sendiri pernah beriya2 meminta izin abah dan ummi untuk membela Tuah. Mesti Tuah comel sangat agaknya masa tu, huhu.

Tapi, biasalah, dalam beberapa perkara mungkin Tuah tidak perasan pernah membuat mereka berdua terasa hati pada tindakan Tuah, walau telah cuba untuk menjadi sesempurna mungkin. Maaafkan Fadil, abah dan ummi.

Ya Allah ya tuhanku, kau ampunilah dosa kedua abah dan ummi ku, sayangi dan kasihilah mereka  sebagaimana mereka menyayangiku sewaktu kecil, jauhkanlah mereka dari fitnah dunia dan masukkanlah mereka dalam golongan orang yang dilindungi-Mu di dunia dan akhirat kelak.

Serta, kau lindungilah aku dan adik-beradikku dari melukakan hati dan menitiskan air mata mereka berdua. Semoga kau jadikan kami anak yang soleh dan dapat berbakti kepada mereka berdua semasa di dunia dan di akhirat.

Ameen.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, June 18, 2011

Selamat Hari Abah, Abahku!

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Seorang abang dan seorang kakak serta dua orang adik telah meninggal dunia disebabkan oleh penyakit yang sama di alami beliau. hal ini menjadikan beliau anak bongsu dari 9 orang adik beradik.

Tarikh lahir pun tidak begitu pasti kerana lambat mendaftar kelahiran beliau, mungkin kerana ibu dan abah beliau sibuk memikirkan cara menyelamatkan nyawa beliau. 3 bulan selepas lahir baru daftar. Pilih2 tarikh yang sesuai, pertengahan Mac, menjadi 16 Mac 1953.

Dilahirkan dengan nama Syed Abdul Hamid tapi dibesarkan dengan nama Md Shah. Nama yang diberi oleh seseorang yang merawat penyakit beliau. Semua orang panggil Md Shah, seluruh sanak saudara.

Pada bulan Mac yang lepas beliau bersara dari perkhidmatan awam, sebagai Pembantu Kesihatan Awam. Sedar tak sedar, sudah tua rupanya beliau ni. Kalau dilihat dari fizikal beliau nampak muda, dalam 40an lagi. Tapi kalau dilihat dari raut wajah nampak ketuaan beliau.

Kehidupan di masa beliau membesar dan bujang jarang dikongsi beliau. Tetapi ada beberapa benda yang Tuah tahu mengenai beliau. Antaranya beliau merupakan seorang anak yang nakal tapi taat pada ibu bapanya. Pernah ditampar oleh abah beliau kerana kenakalan beliau.

Di sekolah merupakan budak nakal. Ponteng kelas, didenda guru dan mengusik pelajar2 lain menjadi kebiasaan. Yang paling best ialah beliau merupakan jaguh atau otai di sekolah. Macam2.

Berkahwin di usia 30, beliau merupakan seorang suami yang tegas dan tetap pendirian. Kalau hitam dikata beliau maka hitamlah, walau sebenarnya putih. Dengan anak2 lagi lah, panas baran. Tiada dari anaknya yang tidak pernah dipukul beliau, tidak kira kecil atau besar.

Namun, beliau merupakan seorang abah yang amat pengasih dan penyayang. Sangat2. Kalau mampu, beliau akan beri apa sahaja yang dikehendaki oleh anak2, apa sahaja. Tapi, kalau ingkar, memang nahas, tali pinggang menunggu untuk dilepekkan ke mana2 bahagian tubuh.

Beliau merupakan abah dan juga idola bagi anak2 beliau. Sebut sahaja buidang apa yang mahu diidolakan, semua boleh, serba serbi boleh. Kalau dalam sukan, tiada anak2 yang dapat menandingi.

Kalau mahu disebut piala dan pingat sukan, semua ada. Satu almari besar diperlukan untuk menyimpannya. Sampai sekali dua piala2 beliau perlu dibuang kerana ada banyak lagi yang baru perlu diletakkan di  dalam almari tersebut. Bola sepak, takraw, tenis, lumba kari, dan macam2 lagi.

Tapi sukan terbaik beliau yang masih aktif sampai sekarang ialah badminton. Naib juara Kejohanan Badminton Beregu bagi penjawat awam seluruh Malaysia. Kalau tidak silap umur beliau ketika itu sudah hampir 50. Memang ganas.

Dalam pelajaran, memang tidak tinggi. Sampai STPM pangkat 1 dan beliau berhenti. Kerana beberapa alasan tertentu. Tapi, minta sahaja beliau ajar matematik mesti boleh. Kakak beliau pernah kata yang beliau merupakan pelajar terbaik di sekolah. Bila ditanya pada beliau, tiada respon.

Dalam bab seni beliau juga mantap. Juara karaoke seluruh Batu Pahat. Naib juara sketsa peringkat negeri Johor di zaman sekolah sambil mendapat anugerah pelakon terbaik. Kalau menyanyi Tuah tidak pernah dengar. Tapi kalau berzanji Tuah pernah dengar, merdu dan masyuk suara beliau.

Bukan sahaja dalam hal2 keduniaan, dalam bab agama juga tidak kalah hebatnya. Maklumlah, bersekolah agama di Johor zaman beliau, jika sudah tamat belajar sudah boleh menjadi mufti layaknya. Tuah selalu menjadi rujukan Tuah dalam hal2 agama, terutamanya dalam bahagian syariah dan fekah.

Kalau mengaji memang beliau yang ajar. Pernah sekali Tuah tengah baca sendiri, kerana salah tajwid, tiba2 beliau lantunkan bacaan yang betul. Padahal ketika itu beliau sedang menonton televisyen. Majorit dari anak2 beliau dikhatamkan oleh beliau. Memanglah sangat seksa nak khatam.

Walaupun selalunya beliau nampak sihat walafiat, hakikatnya beliau menghidap banyak penyakit. Tuah mendoakan beliau sihat sejahtera dan panjang umur sehingga dapat melihat cucu2 beliau nanti. setakat ini menantu pun belum ada. Anak sulung beliau akan menikah di pada Syawal akan datang, semoga berjalan lancar semuanya.

Tuah juga mendoakan agar beliau selamat pergi dan pulang serta mendapat haji yang mabrur apabila akan ke tanah suci pada Zulhijjah akan datang bersama isteri tercinta. Semoga masalah2 kesihatan beliau tidak menghalang beliau melaksanakan segala rukun haji kelak.

Satu kata2 beliau yang Tuah ingat sampai sekarang, "abah tiada harta yang bertimbun seperti ayah orang lain untuk diwasiatkan pada anak2, hanya pelajaran tinggi sahaja yang mampu abah berikan selagi abah mampu".

Ketahuilah bahawa anak2mu menyayangimu sepenuh jiwa dan raga. Dikaulah permata dan mutiara hidup kami adik beradik. Dan ketahuilah bahawa anakmu di perantauan ini sangat merinduimu di siang dan malamnya.

Selamat Hari Abah, abahku!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, May 14, 2011

Twilight Sehingga Breaking Dawn

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Siapa suka baca novel Twilight, Newmoon, Eclipse dan Breaking Dawn? Bukan setakat menonton filemnya sahaja. Saya pasti ramai yang berkata tidak minat. Ramai dikalangan kawan Tuah yang suka baca novel tidak suka siri novel ini melainkan mereka yang ‘hardcore’ baca novel.

Antara alasan mereka tidak meminati siri ini adalah jalan cerita yang membosankan dan kisah pontianak atau ‘vampire yang ‘typical’. Ada pula yang kata penulis novel ini terlalu feminin dan sexist. Tak kurang juga yang kata tahap kejiwangan novel2 ini sungguh meloyakan. Yang ini pasti lelaki yang ungkapkan.

Bagi Tuah selaku peminat novel2 berbahasa Inggeris, novel ini punya gaya atau ‘style’ yang tersendiri. Kalau anda peminat siri novel Harry Potter, novel ini tidak sesuai sama sekali dengan anda. Hal ini kerana novel Harry Potter adalah kisah kanak2. Tetapi, Tuah juga meminati siri tersebut kerana mempunyai unsur mistiknya yang tersendiri dan plot cerita yang mantap.

Seperti novel Harry Potter, novel Twilight tidak kurang hebat juga unsur mistik dan magisnya. Dan hal ini yang berjaya menarik minat Tuah untuk membaca novelnya. Kalau bab cintanya tidaklah begitu meloyakan berbanding filemnya. Novel ini selamat dari segi unsur2 lucah dan jiwang yang keterlaluan.

Kalau anda peminat Lord Of The Rings, pasti anda boleh menjadi peminat novel Breaking Dawn, novel keempat dalam siri ini. Kerana, terdapat unsur2 dramatik yang berjaya membuat Tuah untuk membaca sehingga habis novel ini.

Memang novel kedua dan ketiganya iaitu Newmoon dan Eclipse agak tidak ‘newmon’ dan ‘eclipse’ semata, namun tidak rugi jika anda membaca novel2 ini. Ini disebabkan jika anda berminat untuk menamatkan siri ini yang bermula dengan Twilight yang begitu menarik perhatian dan berakhir dengan Breaking Dawn yang bergitu tragis, maka seharusnya anda baca 2 novel yang ditengah2nya.

Pendek kata, tidak rugilah jika anda baca semua siri novel2 ini. Kalau anda peminat siri novel Shopaholic, Pretty Little Liars, Gossip Girl dan PS. I Love You pasti novel ini menjadi pilihan anda. Seperti mana Tuah meminati siri2 novel tersebut.

Siri Twilight bukan membosankan atau terlalu perlahan jalan ceritanya tetapi anda yang terlalu cepat ‘jump to the conclusion’; dasar lelaki! Cuba baca dengan tenang dan anda akan dapat apa yang mahu disampaikan penulis novelnya selain cerita mistik dan cinta tiga segi dalam siri Twilight ini.

Tak rugi punya!

P/s:
1) sudah lama Tuah tinggalkan Harry Potter dan Twilight Series ni. Sekarang tengah baca novel I Am Number Four oleh Pittacus Lore dan Siri The Immortals oleh Alyson Noel, best wooo!
2) Eat Pray Love berbaloi ke untuk dibaca?
3) ada cadangan novel yang best2 tak?




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, May 8, 2011

When You Try Your Best But You Don’t Succeed

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

When you try your best but you don’t succeed, what will you do next? What is the problem? What is it actually that you do? Are you sure it is your best work? Or you think it is the best but the reality it isn’t? Maybe you know that you can’t but you try as if you can? Or you said that you can but the reality is you can’t?

There are lot of questions that we will ask ourselves if we do not succeed in what we do, like the questions up there, or more than that. Or, to some people love to put the blame on other people or other thing and situation. But, have you asked yourself what do you seek when we do that thing, or ask those questions?

Is it the fault? Or, it is the way to make ourselves feel right or happy? Or, just to have a peaceful mind after any obstacles that Allah put on us that we think we have failed? Or, what actually?

In Islam, there is a way to have the peaceful mind. It is called muhasabah and zikr. Muhasabah or recheck what we have done and corrected it is one way to have a peaceful mind. In way, we will know what really happen, whose fault is it, and how to make the corrections to the problems that come upon us before.

With zikr, in every failure or success that we achieve we know that it is our only fault or greatness or for that lead to it. It is the Creator who gives us the chance to achieve that. In everything we do, it includes our part of work and His part of work as well. If we want to excel in anything we do, always do our best and ask for His help.

Well, it is not that easy to do that. But, it is possible.

Like my friend said, God say ‘yes’ to our prays in 3 ways. Firstly, he gives us directly what we pray for. Secondly, he didn’t give us directly but in time which He only knows best. Thirdly, He never gives us what we want, but He give us better thing, far better than what we pray for. Sometimes, He didn’t give is in this life but in afterlife, which is heaven. Who do not want that? Right?

At the end, never lose hope, never blame others. Keep doing what we love and it will reduce the workload. Keep asking for Allah’s help and He always answer His servants pray. And He never let us down; we are the one who let us down.

Wallahualam.





p/s: I thought this will be a short article, because my English is a bit rusty right now, but who knows...hehe

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, May 4, 2011

Ketika Cinta Bertasbih - Novel, Filem & Drama Tv

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Siapa pernah baca novelnya? Siapa pernah menonton filemnya? Siapa pernah melayan setiap episod siri televisyennya? Tuah jawab; saya, saya dan saya. Rasanya paling ramai telah menonton filemnya, kurang sedikit yang melayan dramanya selepas menonton filemnya. Dan paling sedikit yang baca novelnya.

Antara ketiga2nya, bagi Tuah novelnya yang paling mengasyikkan. Bukan setakat gaya bahasanya atau setnya yang indah, tetapi jalan cerita dan perwatakannya juga cukup mengagumkan Tuah. Siapa yang terfikir disebalik kegagalan seorang pelajar untuk menamatkan pelajarannya di IPT adalah demi menyara hidup keluarganya setelah kematian bapa. Yang memandang sinis pasti ramai.

Antara filem dan novelnya, dari segi jalan cerita dan watak adalah sama. Yang membezakan keduanya ialah penceritaan, set dan perwatakannya.

Kalau dilihat dari novelnya, watak pembantu lelaki bukanlah seorang yang jahat dan tidak berhati perut. Dia tidak lebih dari seorang yang bernasib malang dan mangsa yang teraniaya. Yang dia mahukan cuma kebahagiaan sementara walau terpaksa menyakitkan hati orang yang dicintainya buat sementara. Hal ini turut melukai hatinya sendiri.

Kalau ditonton filemnya, seakan watak tersebut adalah watak antagonis yang hanya mementingkan diri dan tidak jujur. Sehingga ramai antara mereka yang telah menontonnya merasakan dialah orang yang paling jahat di dunia kerana berbohong kepada semua orang. Kesian watak tersebut.

Kalau dari segi set, tempat belajar watak ini diceritakan sangat indah, dibayangkan seperti kita dapat melihatnya. Namun, set di dalam filem agak kurang menarik perhatian. Mungkin kos untuk mendapatkan set yang sama tidak mencukupi. Boleh dimaafkan.

Tetapi, dari segi penceritaan, sangat menyedihkan. Kemantapan penulis novel tidak dapat ditandingi pengarah dan penulis skrip. Ada 3 cerita yang berbeza kalau anda perasan dalam novel tersebut.

Iaitu watak utama lelaki dengan masalah kewangan dan pelajarannya. Watak utama perempuan dengan masalah kahwinnya (typical woman, haha). Dan watak pembantu lelaki dan malang yang menimpanya.

Watak2 ini tidak berjaya memberi tahu penonton akan betapa susahnya mereka menghadapi masalah masing2. Dari tindakan2 yang diambil tidak berjaya meyakinkan penonton yang mereka bermasalah.

Tetapi, filemnya tidaklah seteruk siri tvnya. Kalau anda kata watak perempuan sangat baik dan teraniaya dalam filem dan novelnya, dalam siri tv dia yang paling lemah sekali. Sehinggakan Tuah pernah berhenti sementara menontonnya kerana meluat dengan watak tersebut yang seperti bidadari baiknya dia dalam novel.

For what its worth, tengoklah sendiri siri tersebut. Kerana sehingga ke akhirnya, banyak pengajaran yang dapat diambil dari siri tersebut, terutamanya bagi mereka yang mahu, akan, baru dan telah lama berkahwin.

Tuah bukanlah pakar dalam menulis novel, membikin filem dan siri tv, tetapi Tuah juga punya pendapat sendiri dalam menginterpretasi apa yang Tuah suka dan minat. Manusia dan pendapat masing2 tidak dapat dipisahkan sama sekali.

Wallahualam.






p/s: Tuah pembaca setia penulis novel ini tahu. Sudah baca semua karya beliau!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, April 30, 2011

Budak Sekolah Agama, Karkun & Pacaran

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Di zaman bersekolah agama dulu, ramai dari kalangan teman sekolah Tuah tidak berpacaran. Tapi, bukan sedikit yang berpacaran. Bukanlah trend di sekolah Tuah bila berpacar akan cerita pada kawan2. Dan, ramai yang cuba mengelak dari ketahuan teman2.

Yang ketahuan cuma jika terkantoi sedang menunggu bas di Melaka Sentral, sedang lepak2 atau makan di shopping complex, beli tiket wayang di Mahkota Parade dan sebagainya.Jadi, mungkin lebih ramai lagi yang berpacaran tetapi tidak ketahuan oleh Tuah dan rakan2.

Dalam ramai2 budak sekolah Tuah ada sekelompok jemaah yang terasing di dunia dakwah. Semuanya karkun atau tabligh. Selalunya mereka ini tidaklah mengasingkan diri dari orang lain, tetapi mereka yang merasa terasing atau memang mereka ini diasingkan oleh yang lain.

Yang bagusnya, tiada seorang pun dari mereka ini berpacaran. Jangan kata nak berpacaran, langgar peraturan sekolah seperti datang lewat atau keluar rehat lebih awal pun susah nak jumpa. Pendek kata, mereka ini merupakan antara insan2 yang sesuai dipanggil mantan pelajar sekolah agama.

Malangnya, ada beberapa teman Tuah yang karkun ini cuma karkun di sekolah. Maklumlah, ada suasana dan teman2 yang selalu mengingatkan sesama sendiri. Apabila ke institut pengajian tinggi semuanya membawa haluan masing2 , dan di sini bermulanya masalah dan perjalanan hidup mereka yang sebenar.

Ada yang kata sebab mereka ini datangnya dari sekolah satu jantina, atau pun dari sekolah agama. Maka, berlaku kejutan budaya ke atas mereka. Seperti teman2 yang lain, Tuah juga mengalaminya. Dulu, tidak kisah nak berdandan ke kelas, nak control macho dan sebagainya sebab semuanya lelaki. Geli atau gay rasanya kalau berbuat sedemikian di sekolah.

Tetapi, di IPT yang turut di huni oleh pelajar perempuan, kami mula berubah. Mula mengenal erti hidup sebagai remaja lelaki. Ada yang kata dah terlambat. Tetapi tidak bagi kami. This is the right time. Sebab zaman remaja adalah zaman mencuba sesuatu yang baru. Dan kami mula untuk matang di usia ini.

Namun, disebalik banyak nasihat dan pengajaran serta pelajaran yang kami dapati di sekolah dulu, ramai dari kalangan kami yang tersungkur. Dan yang paling menyedihkan ada antara yang tersungkur ini adalah mereka yang dari kumpulan karkun tadi. Kalau kena pada yang lain memang tak pelik pun bagi Tuah.

Bila di analisis semula, baru Tuah perasan apa punca kepada permasalahan ini. Mereka ini karkun hanya kerana ustaz, senior atau teman, bukan demi Allah. Maka, setelah tamat sekolah mereka tidak lagi rajin mengikut program2 tabligh samada yang harian, mingguan mahupun bulanan. Mungkin kerana merasa bosan dengan dunia dakwah ketika di zaman sekolah lagi.

Di IPT Tuah ini juga terdapat 2 karkun yang tidak lagi aktif. Seorang lagi perlu gesaan baru nak bergiat. Yang Tuah risaukan ialah yang seorang ini. Sibuk dengan pacarnya ke hulu ke hilir. Kalau dulu agak malu jika ketahuan Tuah, tetapi kini tidak lagi. Mungkin telah hilang malunya. Nauzubillahiminzalik.

Lepas baca satu artikel pasal susahnya nak ajak bekas pelajar sekolah agama ikut program dakwah, Tuah cuma tersenyum sendirian. Jangan kata orang lain, Tuah sendiri agak sulit untuk ikut flow mereka di sini. Banyak kurang dari lebihnya. Mungkin setelah Tuah cuba nasihat dari atas sampai ke bawah baru semuanya akan berubah seperti asalnya, insyaAllah.

Tetapi, untuk mereka yang tidak tahu atau tidak perasan, kebanyakan mereka yang bersekolah agama bukanlah atas kehendak mereka sendiri melainkan atas desakan keluarga. Seperti juga Tuah. Sebelumnya adalah bilis, tamat sekolah menjadi jerung. Sebelumnya nakal, selepasnya jahat dan macam iblis. Mungkin di situ masalahnya.

Wallahualam.




p/s:
1) buat mereka yang tertanya2, karkun tu orang yang ikut gerakan tabligh yang biasa dilihat berdakwah dari rumah ke rumah
2) buat teman yang malas nak kira, ni post yang ke 150 Tuah, jadi ada 50 lagi (150 sahaja? walhal sudah 4 tahun berblog ni, sangat tidak produktif langsung)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Tuesday, April 26, 2011

Ulang Tahun Oh Anniversary...

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Post kali ini pendek sahaja, cuma mahu ucapkan selamat ulang tahun atau 'happy anniversary', sebab tengah sibuk buat kerja yang dari semalam tidak siap2 lagi, dasar pemalas! Wakaka.

Ulang tahun apa yang Tuah mahu cerita ni? Tidak lain dan tidak bukan ulang tahun perkahwinan abah dan ummi Tuah tercinta yang ke-29.

Mereka kahwin pada 10 April 1982 di rumah datuk sebelah ummi di Miri, Sarawak.

Semoga perkahwinan mereka ini sentiasa dalam kebahagiaan di bawah lindungan Allah sehingga akhir hayat, ameen.

Wallahualam.






Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, April 22, 2011

Ada Orang Nak Kahwin Sudah

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Hujung minggu lepas keluarga Tuah buat rombongan merisik dan meminang buat pertama kalinya. Jangan risau kerana rombongan ini bukan untuk Tuah, tetapi untuk abang long Tuah.

Sampai ke Temerloh satu keluarga pergi, cuma Tuah yang tertinggal di sini. Sedihnya hidup di perantauan, banyak benda tertinggal dan terlepas, huhu.

Berkenaan dengan yang dipinang, cuma sedikit sahaja info yang Tuah tahu.
1) Perempuan (semestinya),
2) Sharifah Nurul Najwa (namanya Sharifah semestinya),
3) orang Temerloh, Pahang
4) bekas pelajar UIAM (kalau tidak silap, jurusan tidak tahu).
Itu sahaja.

Satu lagi, kalau tidak silap pelajar tahfiz dulu. Mesti seorang Hafizah a.k.a. pelindung @ hafal Al-Quran. Alangkah beruntungnya abang Tuah dapat beristeri seorang Hafizah, alhamdulillah. Minta2 Tuah pun dapat isteri Hafizah juga, ameen.

Moga segala urusan berjalan lancar dari proses merisik, meminang, bertunang, nikah dan selepas nikah sehingga akhir hayat, ameen.

Jadi, abang kedua Tuah pula yang menunggu giliran. Jangan tunggu lama2 sudahlah. Kemudian, Tuah pula. Bila lagi? Kata orang sahaja lebih, huhu.


Nasihat Tuah buat Abang Eddy, jaga pergaulan dengan beliau, kerana ramai yang berbuat dosa di saat hampir menikah seperti sms yang menggoncang jiwa walau hanya peringatan bangun subuh atau tazkirah. Kalau boleh biar suci perhubungan tersebut sehingga tiba saat akad nikah nanti. Sabarlah sedikit.

Wallahualam.






Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, April 18, 2011

Dah Lama Sangat Ni

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Berhubungan dengan tajuk di atas, dengan ini Tuah mahu mengumumkan bahawa blog ini akan ditutup buat
selamanya kerana beliau sudah tiada masa lagi mahu meng'hadap' blog beliau. Ini disebabkan beliau akan memulakan hidup baru dan meluangkan masa bersama isteri tersayang beliau.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Haish, bilalah Tuah boleh buat pengumuman seperti di atas ni. 'Kegatalan' sudah lama menghinggap diri tetapi rezeki yang tidak kunjung tiba. Mungkin tidak lama lagi, insyaAllah.

Walaubagaimanapun, rasanya sudah masuk 2 bulan blog ini tidak terisi oleh Tuah atas sebab tertentu yang tidak munasabah antaranya sibuk membaca novel sehingga buku2 bersifat akademis dan agama terbiar berhabuk di almari. Nasib baik buku segala buku tidak pernah beliau lupa untuk ditelaah.

Tapi, mulai hari ini selagi diberi kesempatan oleh Ilahi Tuah akan isi blog ini, bukan setakat menaip kosong tanpa isi. Jangan cuba mahu beri alasan sibuk, kerana senior2 Tuah yang sudah mula Ko-Assistant (praktikal di hospital) yang berjadual penuh sentiasa pun boleh update, walau tidak sekerap dulu. Malulah sikit wei!

Wallahualam.



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Tuesday, February 15, 2011

Hujan Datang Lagi

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Masa mula2 datang ke Indonesia ini ada satu lagi azam Tuah selain mahu belajar menjadi seorang doktor yang bagus. Iaitu mahu mendalami ilmu agama dengan a’lim ulama’ yang ada di sana. Almaklum Indonesia memang terkenal dengan a’lim ulama’nya.

Indonesia juga terkenal dengan gerakan2 Islam yang kuat berusaha untuk memartabatkan semula Islam di mata dunia dan menghidupkan semula sistem kekhalifahan Islam yang pernah runtuh di Turki dulu, selain merupakan negara yang mempunyai umat Islam teramai di dunia.

Lagipun, masa di Malaysia dulu Tuah bukanlah hasil sebuah sekolah agama yang baik. Bukan sekolah yang tidak baik tetapi diri dan kawan2 yang terlena dengan dunia. Lepas tamat masa di kolej baru terfikir balik ruginya rasa tidak memanfaatkan suasana Islam di sekolah dulu.

Sesampainya di sini, selama seminggu mula merapatkan diri dengan masyarakat setempat. Berkenal2lan dengan adat dan budaya setempat, suatu yang sangat penting dilakukan oleh seorang musafir ketika mahu mula bermastautin di suatu tempat.

Dalam berkenalan dengan masyarakat kampung di sekitar, Tuah juga cuba mencari sumber2 untuk mendalami ilmu agama. Walau tidak banyak, tapi berbaloi atau lumayan jugalah.

Ada beberapa kelas agama yang dijalankan di masjid2 sekitar asrama dan berdekatan asarama. Disamping aktiviti2 keronahian yang dijalankan persatuan pelajar Malaysia di sini. Ditambah dengan usaha rakan2 yang rajin menemani ke mana2 program kerohanian.

Punyalah kuat iman masa itu sampai banyak buku agama Tuah habis baca. Ada yang Tuah tidak pernah buka walau buku tersebut ada di rumah di Malaysia tapi di sini semangat sangat kuat membara. Khatam Al-Quran juga sangat kerap. Solat jemaah pun tak tinggal.

Namun, seperti kata pepatah ‘disangka hujan sampai ke petang, rupanya panas di tengahari’. Semangat tersebut hilang. Mungkin ujian keimanan dari Allah. Mungkin termakan dengan bisikan syaitan, atau teman2 yang suka buat benda lagha. Mungkin juga kerana kurangnya kesedaran dalam diri untuk menjaga hati ketika tengah subur dengan pohon keimanan.

Sampaikan masa itu sempat nasihat seorang teman perempuan yang meminta pendapat tentang berpacaran. Dengan lantang Tuah menjawab cuba bersabar dan ingat orang tua, bukan kesiankan diri yang sering kesunyian sementara sebelum berkahwin. Masa terasa diri ini ‘ustaz’ dulu.

Tapi, sekarang setelah banyak ujian diberikan Allah samada berkaitan dengan iman, ikhwah, mahupun pelajaran, tahap keimanan yang dulu tu terasa sangat jauh berbeza. Rasa nikmat hidup sudah kurang kerana kurang bersyukur dengan nikmat dan rahmat-Nya.

Akhir2 ini terasa doa yang dipanjatkan kepada Allah supaya diberi petunjuk ke jalan yang lurus dan dibantu untuk meningkatkan semula iman termakbul sudah. Alhamdulillah. Mungkin kerana telah bertukar suasana sekitar membuatkan hati mula merindui kembali penciptanya.

Semoga hujan rahmat yang berhenti di tengahari tadi akan turun kembali membasahi hati ini tanpa henti selagi jantung belum berhenti berdetik. Dan semoga azam yang ditanam dahulu dapat dilaksanakan sebelum berangkat pulang ke tanah air menabur bakti di sana. InsyaAllah.

Wallahualam.



Ps:
1) tengah sibuk cerita Tunisia dan Mesir sekarang ini. Mungkin petanda kebangkitan Islam. Semoga dapat ikut sama dalam usaha tersebut.
2) bilalah akan diadakan pilihan raya umum di Malaysia ni? Tidak sabar mahu mengundi buat pertama kali! Anda dah daftar sebagai pemilih ke belum? Sila2.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, February 11, 2011

If You Wanna Be My Lover

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

If you want my future forget my past,
If you wanna get with me better make it fast,
Now don't go wasting my precious time,
Get your act together we could be just fine

If you wanna be my lover, you gotta get with my friends,
Make it last forever friendship never ends,
If you wanna be my lover, you have got to give,
Taking is too easy, but that's the way it is.

What do you think about that now you know how I feel,
Say you can handle my love are you for real,
I won't be hasty, I'll give you a try
If you really bug me then I'll say goodbye.


Siapa tahu lagu ni? Kalau tidak tahu, pergi cari sendiri kat internet, Tuah tidak mahu cakap. Lagu ni dah lama tapi masih hijau, evergreen. Group yang punya lagu ni asal Britain. All girls. Lagu ni sahaja yang Tuah minat dari group mereka ni. Sebab rentak dan lirik lagu bagus.

Kalau tengok lirik lagu ni rasanya macam boleh guna untuk bagi tahu pasangan kita yang kawan kita sangat penting dalam hidup kita. Jangan dia nak merajuk atau marah bila kita consider our friends more than them. Kan?

Lagu ni juga boleh guna untuk bagi tahu yang jangan pernah cuba untuk mengubah siapa kita sebelum mereka kenal kita. Tapi, kalau kita nak sendiri baru kita berubah, ikut suka hati kita. Kalau tidak setuju you are free to go. We can find another.

Satu lagi, kalau nak masa depan kita jangan sibuk nak tahu masa lampau kita. Kenapa mahu dikenang masa lampau yang tak begitu kita sukai. Yang kita suka bolehlah kita kongsi bersama. Yang tak seronok tak payahlah. Kan?

Sebenarnya Tuah tengah dengar lagu ni ulang2 24 jam. Sampai budak rumah kata sudah bosan asyik ulang2 lagu yang sama. Haha. Nak buat macamana? Lagu yang best mesti ulang2.

Entahlah.




p/s: masa cuti nak habiskan 6 novel dalam 6 hari, hari ni baru habis 4, itu pun rasa dan berpinar mata ni..huhu
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, February 7, 2011

Cuti Dan Afrika Utara

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Tamatnya ujian akhir semester bermaksud bermulanya cuti antara semester yang panjang. Tetapi tidak bagi mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Padjadjaran.

Biasanya kami hanya diberi cuti 9 hari termasuk sabtu dan ahad. Namun, pada kali ini cuti kami yang pendek ini telah dipendekkan lagi menjadi 5. Memang menyedihkan.

Jadi, bagi mengisi cuti yang ‘kenit’ ini pastinya memerlukan perancangan yang rapi dan terperinci supaya segala masa yang ada dapat dimanfaatkan sebaiknya untuk kini dan masa depan.

Walaupun cuti ‘kontot’, ramai yang pulang ke Malaysia. Ada juga yang berjalan2 ke sekitar Indonesia seperti ke Jakarta dan Bali. Dan macam biasa Tuah tidak pulang dan lebih suka tinggal sahaja di Jatinangor ini. Kalau di sini, boleh juga jalan2 ke Bandung. Banyak lagi tempat di Bandung ni yang belum Tuah telusuri.

Mungkin masa cuti ini Tuah akan habiskan bacaan semua novel English yang bertimbun. Majoritinya dalam format pdf. Tapi ada juga novel yang Tuah pinjam dari kawan. Pada sesiapa yang berminat dengan novel format pdf tu nanti boleh minta kat Tuah.

Tuah ada Lord Of The Ring, Harry Potter Series, Twilight Series, Gossip Girl Series, It Girl Series, Pretty Little Liars Series, Angles & Demons, novel Indonesia karya Habiburrahman. Semua tu Tuah dah habis baca. Tuah boleh ‘review’kan kalau berminat nak tahu.

Selain itu, Tuah nak ziarah teman2 yang sudah lama tidak diziarahi, sibuk belajar katanya. Semua teman yang di Jatinangor dan Bandung. Boleh tidur Bandung sehari dua mungkin, sambil bersiar2 di sana.

**********************************************************************************

Sekarang ada pergolakan politik di Afrika Utara. Tunisia dan Mesir. Pada sesiapa yang berminat nak tahu, Tunisia sebelum ini di ‘Presiden’kan oleh Ben Ali, seorang pemimpin yang zalim, corrupt, tamak dan sebagainya oleh rakyatnya.

Oleh sebab itu, rakyatnya telah cuba untuk menggulingkan presiden mereka itu dan berjaya menghalau Ben Ali dari Istana Presiden sehingga keluarga Ben Ali terpaksa keluar dari Tunisia, tapi dengan duit dan emas berbilion dollar. Memang kenyang makan sampai 7 generasi agaknya.

Seperti Tanah Melayu yang terpengaruh dengan kemerdekaan Indonesia menentang penjajah, dan bangkit untuk turut mendapatkan kemerdekaan negara sendiri, begitu juga Mesir yang meniru usaha2 negara jirannya Tunisia mahu menggulingkan Presiden mereka Husni Mubarak.

Yang tidak seronoknya dalam usaha mereka ini ialah tidak muncul lagi kejayaan mereka itu. Sehingga kini setelah 2 minggu, Presiden Mubarak masih lagi seorang presiden Mesir. Walau dihentam berbagai pihak termasuk seorang ulama’ asal Mesir yang dibuang negeri Dr. Yusuf Al-Qardawi.

Sekarang sahaja jumlah korban rakyat Mesir telah mencecah ratusan orang, tidak termasuk yang cedera parah dan sebagainya. Akibat usaha ini sehingga perkhidmatan internet dan telefon juga diputuskan oleh kerajaan supaya tiada perhubungan antara kumpulan pemberontak. Ini menyebabkan dunia luar tidak mendapat khabar berita dari dalam Mesir.

Macamana Husni Mubarak ini boleh jadi sangat kental? Pastinya kerana sokongan dari 2 sekutunya yang begitu kuat mendokongnya menjadi Presiden Mesir selama lebih 30 tahun iaitu Amerika Syarikat dan Israel. Kalau tumbanglah kerajaan Husni Mubarak ini, Palestin turut akan mendapat manfaatnya.

Dalam pada itu, ada pula rakyat Malaysia yang berharap perkara yang sama berlaku di negara sendiri. Apahal mereka2 ini? Mahu ke negara bergolak seperti di Tunisia, Mesir, Iraq, Afghanistan? Malaysia masih berlaku lagi sistem demokrasinya. Jangan jadi pemalas dengan mengambil jalan mudah mahu menjatuhkan kerajaan.

Geram pula Tuah apabila ada beberapa pihak yang menyuarakan keinginan mahu turun padang bagi menjatuhkan kerajaan dengan cara tunjuk perasaan dan memberontak dan sebagainya. Kalau benar2 terjadi, mungkin lepas 30 tahun baru ekonomi dan kestabilan politik di Malaysia akan pulih.

Marilah kita sama2 berdoa supaya Malaysia tidak perlu sampai ke peringkat sebegitu untuk mendapatkan keadilan buat rakyat. Dan, marilah kita sama2 berdoa supaya kita dihindarkan dari pemimpin dan pemerintah yang zalim. Dan, untuk keamanan dan keselamatan rakyat Mesir dan Tunisia. Amin.

Wallahualam.



p/s: cuti oh holiday, isn’t fun?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, January 17, 2011

Nak Tergadah Lepas Terhantuk?

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Masa tengah berbual dengan kawan2, tiba2 salah seorang terfikir suatu situasi yang wujud dikalangan teman2. Iaitu ramainya pelajar yang beriman dengan hari peperiksaan; dengan hati, lidah dan perbuatan.

Mereka yakin dan percaya dengan hati yang hari peperiksaan akan tiba, akuinya dengan kata2 dan mengiyakan dan membuktikan dengan perbuatan iaitu dengan blajar setiap masa. Pendeknya, mereka percaya, mengaku dan membuktikan akan datangnya hari peperiksaan.

Setiap kali akan datangnya hari peperiksaan mereka akan membuktikan keimanan mereka ini dengan sentiasa bercakap mengenainya dan belajar bersungguh2 sehingga akhirnya mewujudkan keyakinan tersebut.

Namun, tidak ramai dari para pelajar yang betul2 beriman dengan hari kiamat, hari kebangkitan, hari penghitungan dan hari pembalasan. Buktinya, masih ramai yang bukan sahaja buat maksiat tanpa henti malah tanpa segan silu bercerita dan berkongsi hal tersebut dengan orang ramai.

Seperti dalam sebuah hadis riwayat Imam Bukhari, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud,

“jika engkau tidak malu, maka berbuatlah sesuka hatimu.”

Maka, tanpa rasa malu mereka melakukan maksiat dikhalayak ramai. Tidak kira samada dosa kecil atau besar mereka lakukan tanpa henti, seperti hari pembalasan tidak akan tiba, langsung.

Mungkin, keimanan terhadap hari peperiksaan begitu kuat memberi impak kerana mereka pernah melaluinya sebelum ini berkali2. Atau, kerana sudah tahu bila dan di mana akan berlangsungnya hari peperiksaan. Kerana siksaan di hari peperiksaan yang masih dirasakan menyebabkan mereka sentiasa bersiap sedia untuk menghadapinya.

Mungkin, apabila sudah tahu bila dan di mana atau sudah mengalaminya baru mereka akan beriman dan percaya akan kedatangan hari tersebut. Tetapi ketika itu sudah terlambat. Seperti dalam surah Fatir, 35, ayat ke-37 yang bermaksud,

“dan mereka berteriak di dalam neraka itu, ‘ya tuhan kami, keluarkanlah kami, nescaya kami akan mengerjakan kebajikan yang berlainan dengan yang telah kami kerjakan dahulu...’

Adakah setelah menjadi orang2 dalam surah tersebut baru mereka mahu beriman? Bagaimana pula dengan Tuah dan anda? Tuah memang tidak mahu. Well, the choice is yours. Jangan dan terhantuk baru nak tergadah.

Wallahualam.

~layan lagu ni, teringat zaman sekolah, berpesta atas kubur Cina kat belakang sekolah~

p/s: final exam dah mula siang tadi, doakan kejayaan Tuah dan kawan2.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, January 14, 2011

Selamat Jubli Emas Ummi!

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Pada hari ini, Tuah ingin mengucapkan Selamat Hari Lahir buat ummi Tuah yang ke-50. Selamat Jubli Emas. Golden Age. Warga emas dah sekarang ini. Semoga beliau panjang umur dan tetap tabah dalam menghadapai liku2 hidup dan berbahagia di samping suami dan anak2 yang berada di Kem Terendak, Melaka.

Sempena hari lahir beliau yang sama dengan Tuah pada hari ini, Tuah mahu bercerita sedikit (padahal banyak juga ni) pasal ibunda yang Tuah panggil ummi yang bermaksud ibuku.

Nama diberi Sharifah Masnah. Asalnya Masniah, tetapi kerana masalah pegawai pendaftaran yang ‘buta huruf’ telah mengurangkan satu huruf ‘A’ kat nama asal tu. Anak2 memanggil beliau ‘ummi’, suami beliau memanggil beliau 'Mas' atau 'Mai', dan ibu bapa beliau memanggail beliau ‘Mas’. Anak2 saudara ada yang memanggil beliau ‘ummi Mas’ atau ‘ibu Mas’.

Anak ke 7 daripada 9 orang adik beradik ini lahir pada hari Sabtu, 14 Januari 1961 di Hospital Besar Miri, Miri, Sarawak yang lama, tetapi kini telah diroboh dan dibina baru di tempat lain. Kalau tengok pada tanggal lahir, hari dan bulan sama dengan tanggal lahir Tuah, cuma tahun yang berbeza.

Anak kepada Haji Wan Sazali Wan Salim dan Hajjah Sharifah Napisah Wan Abdillah ini merupakan seorang anak yang taat. Ini menyebabkan beliau dianggap anak emas dalam keluarga selain menjadi bongsu selama lebih kurang 7 tahun sebelum mendapat 2 orang adik perempuan.

Seorang yang bijaksana dan berseni. Kalau dalam pelajaran dia antara yang terbaik di sekolah rendah dan menengah. Bahasa Inggeris beliau memang berhabuk lah orang kata. Kalau dalam seni, beliau seorang pelukis yang berbakat. Suruhlah lukis pemandangan kat mana2 mesti cantik. (kerja seni Tuah banyak yang dibantu beliau semasa sekolah rendah, huhu!)

Walau keputusan Sijil Tinggi Pelajaran beliau mendapat pangkat 1 beliau tidak dapat menyambung pelajaran ke pusat pengajian tinggi (Institut Teknologi Mara cawangan Kuching) kerana masalah keluarga. Tetapi beliau redha dan terus berhenti belajar.

Pada usia 10 April 1982, beliau berkahwin dengan jejaka dari Johor bernama Syed Abdul Hamid Syed Harun di usia 21 tahun. Dengan harapan mahu menerapkan pelajaran agama dalam diri anak2 kelak, beliau berpindah ke Batu Pahat, Johor bersama suami. Ini kerana pada waktu tersebut pengajian atau sekolah agama tidak begitu meluas.

Walau pernah mendapat tawaran sebagai setiausaha di  Syarikat Minyak Shell Bintulu, Sarawak dan lain2 lagi, beliau langsung tidak menerima mana2 tawaran. Kerana ada 2 sebab; tidak diizinkan suami dan mahu memberi perhatian sepenuhnya pada anak2.

Pada 4 Julai 1983 lahir anak sulung beliau di hospital yang sama beliau dilahirkan. 3 Mac 1985 lahir anak kedua beliau, dan seterusnya . Anak bongsu atau yang ke-7 beliau lahir dengan bantuan pembedahan Ceasarean pada 4 Disember 2001. Semua sekali 5 lelaki dan 2 perempuan.

Selain mengajar mengaji Al-Quran, beliau juga mengajar Matematik, Sains dan bahasa Inggeris pada anak2 beliau, tidak terkecuali seorang pun. Kecemerlangan beliau ini menyebabkan jiran2 dan rakan2 banyak yang menghantar anak2 untuk mengaji dan belajar dengan beliau sehingga kini.

Beliau sangat menitik beratkan pelajaran anak. Kalau boleh tidak mahu seorang pun anak beliau yang tertinggal sehingga tidak melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi. Dan hasilnya, 4 anak beliau kini sudah dan sedang berada di pusat pengajian tinggi samada sebagai mahasiswa mahupun pensyarah.

Kalau bab mengaji Al-Quran, sejak tadika lagi telah mula. Dan kebiasaannya di akhir darjah 1 sudah khatam. Darjah 3 pula sudah wajib hafal sifir. Dan subjek Matematik, Sains dan bahasa Inggeris menjadi subjek wajib A dalam peperiksaan bagi anak2 beliau. Kalau tidak nahaslah, haha.

Kalau di masa lapang, beliau suka memasak dan menonton rancangan memasak kerana beliau suka mencuba atau mencipta resepi yang baru. Selain itu, beliau suka berkebun bunga dan house decoration. Sehingga kini ada berpuluh atau beratus pokok bunga di laman rumah beliau, tanam sendiri dengan kerjasama suami dan anak2.

Kalau hiburan, kalau dulu beliau suka menonton filem Inggeris. Antara favourite beliau adalah Grease dan Saturday Night Fever.  Tapi, kini beliau lebih suka menonton drama Melayu dan Indonesia. Kalau ada tayangan di tv janganlah diganggu.

Dari segi lagu, beliau memang dari zaman sekolah sampai sekarang sangat meminati lagu2 Inggeris lama seperti dari BeeGees, Abba, Marmalade, Bonie M dan sebagainya. Lagu2 baru memang tidak menarik minat beliau.

Makanan kegemaran beliau adalah sambal belacan. Makanlah dengan apa2 pun, mesti ada sambal belacan. Sambal belacan yang beliau buat sendiri memang sangat pedas, Tuah pun tidak sanggup menahan pedasnya. Minuman kegemaran nescafe atau kopi panas atau air kosong panas. Tidak tahu kenapa.

Motto hidup beliau ialah jangan menipu walaupun pahit. Beliau paling marah kalau anak2 mahupun sesiapa sahaja menipu, walaupun dalam filem atau drama tv. Dan beliau mahu anak2 beliau juga berpegang pada motto hidup yang sama.

Harapan beliau, selain mahu menjadi siteri solehah dan ibu mithali dan mendapat anak2 yang soleh dan solehah, beliau mahu anak2 berjaya dalam pelajaran dan mencapai cita2 serta menjadi seorang profesional dalam karier masing2.

Doakan kejayaan anakandamu ini dalam peperiksaan akhir semester bermula 17 Januari hingga 7 Februari 2011 mendatang. Sedih tidak dapat sambut bersama buat kali ke-3 berturut2. Rindu sangat dengan beliau!

Wallahualam.



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, January 9, 2011

Kutuk Islam: Bantuan Dari Allah

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Masa dengar taklim kat Cikuda malam semalam, baru perasan yang Allah s.w.t. telah menunjukkan betapa Maha Pengasih dan Penyayangnya Dia terhadap hambanya terutama yang Muslim dan yang mahu menjadi Muslim.

Kalau sebelum ini Tuah selalu terfikir yang cubaan2 untuk menghina dan mengutuk Islam yang dilakukan oleh para pembenci Islam seperti Geert Wilders, Salman Rushdi dan banyak lagi pertubuhan2 yang wujud untuk menghina Islam adalah ujian Allah semata2 untuk umat Islam supaya bersabar dan berusaha menaikkan semula nama Islam.

Tetapi, ini merupakan nikmat daripada Allah untuk memudahkan para Daienya untuk berdakwah kepada bukan Muslim. Ini kerana, selepas Islam dikecam dengan keganasan dan keburukan2 yang berbagai, ramai dari kalangan bukan Muslim yang ingin mencari tahu apa Islam itu sebenarnya.

Ramai dari mereka ini datang berjumpa dengan para Daie yang ada berdekatan mereka untuk mendengar penjelasan yang langsung dari seorang Muslim tentang tohmahan2 yang dilemparkan kepada Islam dan penganutnya.

Ini secara tidak langsung mendekatkan mereka dengan para Daie tanpa perlu seorang Daie itu cuba untuk mendekati mereka ini. Mereka bukan sahaja mahu mendekati para Daie malah mahu mendengar penjelasan atau dakwah dari para Daie yang mana bukan sesuatu yang mudah di saat ini.

Dan hasilnya, Islam menjadi agama yang paling pesat berkembang di seluruh dunia terutamanya di Eropah. Walau begitu banyak usaha dilakukan oleh Geert Wilder untuk menghina Islam, Islam kini merupakan agama yang paling pesat berkembang di Belanda dengan kadar 6% setahun. Alhamdulillah.

Terutamanya selapas tragedi serangan terhadap Worls Trade Centre pada 11 September 2001, Islam menjadi pusat perhatian dunia. Walaupun banyak tuduhan keganasan diarahkan kepada Islam, banyak juga orang bukan Muslim yang mula bercerita atau berminat hendak mengetahui apa itu Islam.

Selain kesedaran untuk beragama, ramai yang berpaling kepada Islam sebagai solusi kepada masalah2 mereka. Dikalangan umat Islam sendiri, mereka telah bersatu untuk melindungi diri, keluarga dan agama mereka.

Kalau sebelum ini mereka begitu leka dengan hal2 duniawi, namun kini mereka lebih dekat dengan Islam dan kelompok2 Muslim. Ini kerana, mereka telah dikutuk atau dihina oleh masyarakat sekitar mereka kerana mereka seorang Muslim.

Dengan bergabung dengan kelompok2 Muslim ini, mereka bukan sahaja dapat berlindung malah lebih dekat dengan Islam itu sendiri. Seperti para remaja berketurunan Pakistan-Muslim di Amerika Syarikat, mereka yang sebelum ini tidak mengamalkan ajaran Islam kini lebih suka berkumpul dengan teman2 Muslim mereka dan mewujudkan ukhwah antara mereka.

Semua ini bukan sahaja dapat membantu menaikkan semula nama Islam malah telah memudahkan para Daie untuk melakukan kerja mereka tanpa berusaha untuk mencari mereka2 ini tetapi mereka yang datang kepada para Daie tersebut. Betapa Pengasih dan Penyayangnya Allah kepada umat Islam dan para pejuang agama-Nya ini. Alhamdulillah.

Oleh itu, jangan pernah menyerah dengan nikmat Allah kerana kadang2 nikmat Allah itu selalu datang dalam sembunyi2 tanpa kita sedari. Jangan pernah menyerah untuk terus memartabatkan agama-Nya kerana Allah akan sentiasa membantu kita. Ayuh teman2 Daieku, kerja yang lebih keras jom!


Wallahualam.



p/s: final exam starting nextweek and will fining in 4 weeks time, wish me luck and success, amin!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, January 5, 2011

Tuah Dan Seni 2

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Pertengahan bulan lepas, mahasiswa Malaysia angkatan 2008 Universitas Padjajaran dari Fakultas Kedokteran, Kedokteran Gigi dan Farmasi sekali lagi telah mengadakan suatu program tahunan yang tujuan utamanya untuk mengeratkan hubungan silaturrahim sesama angkatan.

Juga, sekali lagi Tuah telah dijemput untuk membuat persembahan, pada awalnya. Bagaimanapun, pada akhirnya terasa macam terpaksa pula buat persembahan tersebut, kerana mewakili mahasiswa FK yang begitu ‘sibuk’ sehingga tiada masa untuk terlibat sama.

Walaupun terasa seperti orang luar semenjak dua menjak ini, tetapi kerana telah diajak maka Tuah buat dengan senang hatinya. Tidak kira samada bagus atau tidak, yang penting semua dapat bergembira dan mendapat manfaat dari persembahan tersebut.

Jadi, sekali lagi dengan tidak malunya Tuah membuat persembahan atas pentas. Dan, kali ini Tuah buat persembahan boria, seperti di sekolah menengah dahulu. Jika ada persembahan mewakili tingkatan, maka tingkatan Tuah akan buat boria, dengan liriknya digubah sesuai acara, seperti hari guru dan sebagainya.

Tetapi, ini pertama kali Tuah mencipta atau menulis liriknya. Biasanya, Tuah akan menyanyikan lagu orang lain, saduran or ‘cover song’. Kerana ini acara angkatan, maka Tuah buat lirik sendiri yang ada kaitan dengan teman2 seangkatan.

Namun, persembahan tersebut agak memalukan kerana sangat buruk disebabkan kami berenam hanya berlatih selama sejam. Tapi, liriknya mendapat tepukan gemuruh teman2. Terima kasih semua atas sokongannya.

Jadi, buat masa ini Tuah telah terlibat dengan 8 jenis cabang seni. Menyanyi, menari, berlakon, bermain alat musik, mengarah, menulis skrip, berpuisi dan yang terbaru mencipta lirik lagu. Menulis novel atau buku belum lagi, akan datang tidak lama lagi, insyaAllah.

Antara semuanya, yang paling Tuah suka adalah menjadi penulis skrip dan mengarah. Sebabnya, Tuah suka menulis cerita, bercerita dan menonton filem atau siri televisyen. Jadi, kalau membuat filem terasa puas.

Tuah adalah jenis orang yang suka mengkritik dan mencari kesalahan orang lain dalam persembahan mereka, samada nyanyian, lakonan, filem dan sebagainya. Kalau tengok persembahan pentas Tuah akan cari orang tersalah lirik atau skrip, terlupa langkah tarian atau set yang tidak sesuai dengan sketsa yang hendak dipersembahkan.

Apabila sampai giliran membuat persembahan, Tuah akan cuba untuk tidak mengulangi kesalahan2 yang dilakukan oleh mereka tadi. Tuah akan cuba sebaik mungkin untuk tidak mendapat kritikan2 yang tidak sepatutnya Tuah dapat.

Sama seperti hidup, Tuah akan cuba untuk mengambil iktibar dari kesalahan2 orang lain untuk dijadikan pedoman dan sempadan untuk menjadikan ‘persembahan’ Tuah yang terbaik kepada pengarah sekalian alam, Allah s.w.t.

Kalau boleh Tuah akan cuba menegur kesalahan2 mereka yang bersalah selagi Tuah nampak atau tahu. Tidak kira samada mereka itu keluarga, teman2 mahupun mereka yang tidak dikenali. Samada tua atau muda, Muslim atau tidak.

Kalau kita menunggu sehingga kita berubah menjadi alim atau warak baru mahu mula menegur maka sampai bila2 kita akan merasa susah untuk berubah. Ini kerana suasana disekitar kita yang tidak baik akan memberi kesan yang tidak baik kepada diri kita dalam proses untuk berubah.

Jadi, semasa kita berubah menjadi baik sedikit demi sedikit kita usahakan juga supaya persekitaran kita juga berubah menjadi baik sedikit demi sedikit. Kalau nak masuk syurga jangan masuk sendirian. Bawa sekali keluarga, teman2 dan orang lain sebanyak yang kita mampu.

Wallahualam.



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.