Tuesday, December 29, 2009

Giant Mosque At London Olympics

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Giant Mosque For 40,000 May Be Built At London Olympics

The project’s backers hope the mosque and its surrounding buildings would hold a total of 70,000 people, only 10,000 fewer than the Olympic stadium.

Its futuristic design features wind turbines instead of the traditional minarets, while a translucent latticed roof would replace the domes seen on most mosques. The complex is designed to become the “Muslim quarter” for the Games, acting as a hub for Islamic competitors and spectators.

“It will be something never seen before in this country. It is a mosque for the future as part of the British landscape,” said Abdul Khalique, a senior member of Tablighi Jamaat, a worldwide Islamic missionary group that is proposing the mosque as its new UK headquarters.

Tablighi Jamaat has come under scrutiny from western security agencies since 9/11. Two years ago, according to The New York Times, a senior FBI anti-terrorism official claimed it was a recruiting ground for Al-Qaeda. British police investigated a report that Mohammad Sidique Khan, leader of the July 7 London bombers, had attended its present headquarters in Dewsbury, West Yorkshire. In August, Bavaria expelled three members of the organisation on the grounds that it promoted Islamic extremism.

Defenders of Tablighi Jamaat say that it is not political and confines itself to humanitarian work. It was founded in India under the British Raj and has many members in Pakistan and Bangladesh.

The east London complex would have by far the largest capacity of any religious building in Britain. The biggest at present is the Baitul Futuh in Morden, Surrey, which holds about 10,000 worshippers. Liverpool’s Anglican cathedral, the largest Christian place of worship, has a capacity of 3,000.

The new building will be called the London Markaz (Arabic for centre) and will be built in place of an existing mosque on a 10-acre site 500 yards from the Olympic development.

The three-storey mosque will be designed to accommodate more than 40,000 worshippers. Its sweeping roof is intended to evoke tented cities.
The complex would include a garden, school, library and accommodation for visiting worshippers.

Islamic calligraphy would cover the walls and ceilings, the washing areas would have cascading water to mimic a stream, and the complex’s buildings would be adapted to allow extra worshippers during festivals such as Eid, accommodating a further 30,000 visitors.

Ali Mangera, the London and Barcelona-based architect who is designing the mosque, said: “People in this country build mosques with fake domes and plastic minarets to look like the mosques back home. Islam has traditionally been at the forefront of technology and change. The Markaz will reflect this. It will be more than a mosque. The whole idea behind it is to break down barriers.”

Mangera has previously worked with leading British architects including Zaha Hadid, designer of the Cardiff opera house. Mangera and Tablighi Jamaat are in negotiations with Newham council, the Greater London Authority and the Thames Gateway Development Corporation for planning permission.

Sunil Sahadevan, a planning officer at Newham council, said: “We are working towards the mosque application with the organisers and discussions are ongoing. The application will be finalised over the next year.”

It is estimated that the project would cost more than £100m and donations are being sought from Britain and abroad.

p/s:

1) copy paste dari www.timesonline.co.uk

2) keyboard rosak, itu yang copy paste saja.

3) nak laptop baru yang ada kat rumah. Kalau boleh yang Aspire lah, haha.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, December 25, 2009

Marilah Berpantun

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Mari berpantun. Buat masa pening2 buat revision. Ada yang copy paste juga. Lama2 buat jadi agak mengarut, haha. Enjoy!

Sungguh indah pintu dipahat
Burung puyuh di atas dahan
Kalau hidup hendak selamat
Taat selalu perintah Tuhan

Halia ini tanam-tanaman
Ke barat juga akan rebahnya
Dunia ini pinjam-pinjaman
Ke akhirat juga akan sudahnya

Redup bulan nampak nak hujan
Pasang pelita sampai berjelaga
Hidup mati di tangan Tuhan
Tiada siapa dapat menduga

Belatuk di atas dahan
Terbang pergi ke lain pokok
Hidup mati ditangan Tuhan
Kepada Allah kita bermohon

Daun tetap di atas dulang
Anak udang mati dituba
Dalam kitab ada terlarang
Perbuatan haram jangan dicuba

Terang bulan terang bercahaya
Cahaya memancar ke Tanjung Jati
Jikalau hendak hidup bahagia
Beramal ibadat sebelum mati

Asam kandis asam gelugur
Ketiga asam si riang-riang
Menangis mayat di pintu kubur
Teringat jasad tidak sembahyang

Kulit lembu celup samak
Mari buat tapak kasut
Harta dunia janganlah tamak
Kalau mati tidak diikut

Banyaklah masa antara masa
Tidak seelok masa bersuka
Meninggalkan sembahyang jadi biasa
Tidak takut api neraka?

Dua tiga empat lima
Enam tujuh lapan sembilan
Kita hidup takkan lama
Jangan lupa siapkan bekalan

Kalau Tuan pergi ke Kedah
Singgah semalam di Kuala Muda
Sembahyang itu perintah Tuhan
Jika ingkar masuk neraka

Ramai orang menggali perigi
Ambil buluh lalu diikat
Ilmu dicari tak akan rugi
Buat bekalan dunia akhirat

Pak Kulup anak juragan
Mati diracun muntahkan darah
Hidup di dunia banyak dugaan
Kepada Allah kita berserah

Letak bunga di atas dulang
Sisipkan daun hiasan tepinya
Banyak berdoa selepas sembahyang
Mohon diampun dosa di dunia

Encik Borhan seorang kerani
Terkemut-kemut bila meniti
Tinggalkan sembahyang terlalu berani
Sepertii tubuhnya takkan mati

Sayang-sayang buah kepayang
Buah kepayang hendak dimakan
Manusia hanya boleh merancang
Kuasa Allah menentukan

Masa berada di Pulau Jawa
Rakan diajak pergi menjala
Maha Berkuasa jangan dilupa
Kuasa Allah tidak terhingga

Nyiur mudah luruh setandan
Diambil sebiji lalu dibelah
Sudah nasib permintaan badan
Kita di bawah kehendak Allah

Kemuning di dalam semak
Jatuh melayang ke dalam paya
Meski ilmu setinggi tegak
Tidak sembahyang apa gunanya?

Harimau belang turun sekawan
Mati ditikam si janda balu
Ilmu akhirat tuntutlah tuan
Barulah sempurna segala fardu

Kera di hutan terlompat-lompat
Si pemburu memasang jerat
Hina sungguh sifat mengumpat
Dilaknat Allah dunia akhirat

Anak ayam turun sepuluh
Mati seekor tinggal sembilan
Bangun pagi sembahyang subuh
Minta doa kepada Tuhan

Anak ayam turun sembilan
Mati seekor tinggal lapan
Duduk berdoa kepada Tuhan
Minta Allah jalan ketetapan

Anak ayam turun lapan
Mati seekor tinggal tujuh
Duduk berdoa kepada Tuhan
Supaya terang jalan bersuluh

Anak ayam turunnya lima
Mati seekor tinggal empat
Turut mengikut alim ulama
Supaya betul jalan makrifat

Anak ayam turunnya lima
Mati seekor tinggal empat
Kita hidup mesti beragama
Supaya hidup tidaklah sesat

Tuan Haji memakai jubah
Singgah sembahyang di tengah lorong
Kalau sudah kehendak Allah
Rezeki segenggam jadi sekarung

Bulu merak cantik berkaca
Gugur sehelai ke dalam baldi
Jika tak banyak kitab dibaca
Jangan mengaku khatib dan kadi

Inderagiri pasirnya lumat
Kepah bercampur dengan lokan
Sedangkan nabi kasihkan umat
Inikan pula seorang insan

Anna Abadi pergi berenang
Sambil berenang berdondang sayang
Jika hidup dikurnia senang
Jangan lupa tikar sembahyang

~terkenang zaman setelah remedial dulu, seronok sahaja!~

p/s:
1) Terkilan tidak dapat masuk pertandingan pantun baru2 ini. Nasib baik menang. Ada yang kata Tuah tidak layak. Ambil ini buat yang kata Tuah tidak layak.
2) Final exam ada lagi 18 hari sahaja, bila nak habiskan revision NBSS dan EMS ni?!
3) ada yang sambut Krismas ke? Merry Christmast ye.
4) Lagu batch FKUP2008 download sini

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, December 20, 2009

Dajjal Yang Majjal

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: "Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda telah bersabda: "Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi (angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.

"Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat antara Syam dan Irak. Dan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan kepada kamu ciri-ciri Dajjal, yang belum diterangkan oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.

"Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.

"Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas. Sesiapa di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah dan hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk.

"Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada orang Arab: "Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau mengaku aku sebagai Tuhanmu?" Orang Arab itu akan berkata: "Tentu." Maka syaitan pun datang menyamar seperti ayah atau ibunya. Rupanya sama, sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama. Ibu bapanya berkata kepadanya: "Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu."

"Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang, yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia katakan kepada orang ramai: "Lihatlah apa yang akan kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan kuhidupkan dia semula. Dengan izin Allah orang mati tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu bertanya: "Siapa Tuhanmu?" Orang yang dia bunuh itu, yang kebetulan orang beriman, menjawab: "Tuhanku adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah."
Orang itu bererti lulus dalam ujian Allah dan dia termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di syurga."

Kata Rasulullah s.a.w lagi: "Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak me-ngakunya sebagai Tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi.

"Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi.

"Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah.

Dalam hadis yang lain, "di antara fitnah atau tipu daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di satu tempat mengajak mereka supaya beriman kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur."

Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai."

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: "Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu.

Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi."

Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a. mengatakan: "Pernah satu hari Rasulullah s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis. Melihat saya menangis beliau bertanya: "Mengapa menangis?" Saya menjawab: "Ya Rasulullah, engkau telah menceritakan Dajjal, maka saya takut mendengarnya. "
Rasulullah s.a.w berkata: "Seandainya Dajjal datang pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat."

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa."

Ada yang bertanya: "Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?" Rasulullah s.a.w menjawab: "Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu."
Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: "Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud menahannya?" Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan.

Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia: "Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?" Mereka semua menjawab: "Ya, kami ingin." Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.

Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh. Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas'ud dan kemudian membunuh Dajjal itu."

Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.

~ada yang mengaitkan kedatangan dajjal dengan gerakan Freemason~


p/s:
1) ambil dari dari e-mel
2) salam maal hijrah 1431 Hijriah
3) nak potong rambut sempena awal muharram, botak atau pendek?
4) apa azam tahun baru anda?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, December 12, 2009

3G: Gila Geli Geleman

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Tengok orang kelilinga berpacaran menghamparkan kembali kenangan Tuah di zaman jahiliah dahulu yang juga sibuk nak berpasang2an. Almaklumlah, masa itu Tuah hotstuff, masih muda maka darah muda ini mahu cuba semua, mahu buat semua, mahu tunjuk power! Orang lain hendak berpacaran kita pun hendak juga.

Biasanya kalau masa dating apa yang dilakukan oleh pasangan2 seperti ini? Macam biasalahkan, nak jumpa setiap masa, lepak2, makan2, tengok wayang, dan kalau yang gila belajar siap belajar sama2. Baru namanya sehidup semati, sehati sejiwa seharmoni. Haha, memang mengarot masa itu.

Tetapi, rasa malu dalam diri masih ada. Malu pada teman, malu pada keluarga, malu pada orang sekitar dan lain2. Malu apa? Malulah orang tengok, lepas itu mengata, ‘diorang ni asyik berkepit sahaja setiap masa, tiada kerja lainkah? Tidak tahu halal haramkah? Tiada orang tegurkah? Mesti dah terlanjur ni. Mesti tidak cukup perhatian keluarga. Mesti ada krisis keluarga.’ Dan macam2 lagilah.

Malu itu memang sentiasa ada dalam diri. Tapi, kalau dah tidak malu, maka berbuat sesuka hatilah. (Al-hadis). Cumanya kemahuan itu sentiasa lebih kuat daripada rasa malu. Malu tapi mahu. Syaitan telah berjaya dalam usahanya untuk menyesatkan manusia. Nauzubillah. Jadi, kalau mahu dengan keluarga mesti kena sorok dari keluarga.

Macam Tuah, seorang pun dari ahli keluarga Tuah tidak tahu kisah hidup Tuah samada di sekolah, di asrama, di kolej mahupun di universiti, Sebabnya, Tuah bukan jenis yang suka berkongsi cerita dengan orang lain, apatah lagi rahsia. Memang penyimpan rahsia terbaik di dunialah Tuah ini. Cuma sebahagian yang sangat kecil sahaja yang Tuah akan bercerita dengan keluarga. Tidak suka orang tahu kisah suka duka, biar Tuah tanggung sendiri segalanya.

Kalau dengan awek pun Tuah tidak akan cerita rahsia. Tapi, kalau orang nak cerita rahsia atau nak luahkan isi hatinya ynag terpendam maka Tuah adalah pendengar terbaik. Kalau boleh bagi nasihat maka Tuah akan bagi, kalau tidak macam curah air ke daun keladi sahajalah. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Orang itu lega, Tuah tidak seksa apa2.

Cerita pasal sorok daripada keluarga ini, biasanya kalau pasangan yang betul2 seirus maka mereka tidak akan sembunyi2lah. Tapi, kalau yang tidak serius atau masih ragu2 dengan pasangannya maka mereka akan teragak2 untuk cerita. Kalau dah nak terserempak dengan keluarga cepat2 elak. Tuah tiada pengalamn tersebut pula.

Sebenarnya mereka yang berpacaran sebelum nikah adalah mereka yang mementingkan diri sendiri. Mereka hanya mementingkan hawa nafsu sendiri untuk berpacar, tanpa memikirkan balasan yang akan diterima oleh pasangannya nanti di akhirat. Balasan pada dirinya memang telah lama dilupakan.

Mereka juga tidak memikirkan akhirat dan azab di akhirat nanti. Tanpa memikirkan halal dan haram mereka sanggup bergelumang dengan dosa, terutamanya pasangan yang sudah melepasi batas dalam kain. Sudah terlambat baru nak menyesal. Sudah terlanjur baru nak berfikir. Sudah terhantuk baru nak terngadah. Nasi sudah menjadi bubur. Jemput2 sudah menjadi lempeng
Apabila menyedari tiada manfaat barulah nak bertaubat.

Kemudian, mula menyalahkan orang lain. Pada masa tersebut hilanglah segala kemanisan berpacar, hilang segala kegembiraan dan keseronokkan ketika berpeleseran dahulu. Sepatutnya dari mula dahulu lagi ‘berfikir sebelum buang’.

Insaflah wahai teman. Cinta dan hati hanya untuk Allah dan untuk yang sepatutnya, suami atau isteri kita nanti. Bersabarlah untuk sedikit masa lagi sebelum kahwin. Kalau sudah tidak mampu menunggu, sila kahwin sahajalah. Jangan lupa jemput Tuah. Sekarang memang merasa sangat nak makan nasi minyak. Jangan pula kahwin masa Tuah tidak bercuti. Tuah cuti sahaja maka buatlah majlis kahwin, eh?

Kalau tidak mampu nak kahwin, maka berpuasa sunatlah. Kalau tidak pun banyakkan amal soleh, ingat pada Allah banyak2 dan selalu. Ingat pesan Tuah. Bukan sahaja ‘Takkan Melayu Hilang Di Dunia’, tetapi ‘Hidup Dan Mati Adalah Kerana Allah, Bukan Kerana Kekasih.

~sempat bergambar dengan Dr. Susanti Natalia Sirait,
ketika extramural di RSM Cicendo~
Wallahualam.

p/s:
1) harap2 tiada yang berkecil hati, Tuah cuma mahu anda menjadi hamba Allah yang lebih baik, selamat di dunia dan di akhirat...
2) post ini ditaip kerana Tuah dalam dilemma nak confess ke tidak...hati kata segerakan, takut terlepas, iman kata jangan, nanti menyesal...
3) tengah 'panas' dengan someone, banyak betul godaan syaitan pada Tuah sekarang!
4) best juga tulis postcript banyak ni, hihi.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, December 7, 2009

Lupa Sahaja Kerja

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. atas limpah taufiq dan hidayahnya, Tuah masih lagi mengamalkan ajaran Nabi s.a.w., menyampaikan dan memberi peringatan. Dalam kesibukan beramal soleh kita selalunya melupakan akan nasib kaum kerabat dan kawan taulan yang tidak mampu untuk mengamalkan suruhan-Nya.

Kita hanya mementingkan diri sendiri, hanya mementingkan amal sendiri, mahu masuk syurga seorang diri. Walhal, jika belum sampai takat kita melebihkan orang lain berbanding diri sendiri maka kita belum lagi dikira beriman. Manusia terbaik sepatutnya memberi manfaat kepada orang lain. Bukan memberi mudharat.

Tuah selalu menyalahkan waktu, tidak cukup masa katanya. Padahal, dia hanya mempunyai masa untuk benda2 lagha, perkara2 maksiat. Kalau masa dapat kita urus dengan cemerlang maka kita tergolong dalam kalangan orang yang cemerlang, cemerlang menjaga masa, bukan masa menjaga kita.

Antara rutin Tuah yang bermanfaat selain amal ibadah harian adalah membaca akhbar harian dan menonton Buletin Utama di Tv3. Tidak mahu menjadi kawan2 yang hanya mahu disuap dengan isu2 semasa. Melangok sahaja bila ajak berbual pasal negara. Selain itu, hanya perkara yang merosak iman sahaja yang dilakukannya. Macam mana mahu menjadi sebaik2 umat.

Sebaik2 umat itu adalah mereka yang mengajak melakukan kebaikan dan mencegah berlakunya kemungkaran. Jangan kata nak mencegah orang lain, diri sendiri tidak terurus, tidak tercegah. Hanya tahu menurut nafsu serakah yang sudah mendaging dalam hati yang dahulunya suci, tetapi kini kian hitam, kian busuk. Tolong Tuah!

Bercerita mengenai mencegah orang sekitar daripada melakukan kemungkaran, ada yang kata kalau berdakwah dengan berkuasa ianya akan jadi lebih mudah, lebih berkesan dan lebih jitu. Benar ke? Tuah tidak percaya memegang tanggung jawab sebagai pemimpin dan pendakwah adalah senang. Tetapi, sukar tidak bermakna mustahil untuk dilaksanakan, hanya mereka yang berkelayakan sahaja yang mampu menjalaninya.

Antara ciri seorang pemimpin yang bagus ialah menepati janji dan masa serta teguh dan tetap pendiriannya. Mengenai tepat atau tidak keputusan itu dibuat adalah cerita lain. Yang penting tidaklah terlalu mengarut sesuatu keputusan atau pendirian itu.

Kini, Tuah sedang cuba untuk melatih diri kembali menjadi seorang yang teguh, tetap dan berterusan dalam berpendirian. Sifat yang pernah hinggap dalam diri Tuah suatu ketika dahulu ini telah lama meninggalkan dia. Mungkin sudah lama tidak mengetuai mahupun menganggotai sesuatu persatuan seperti yang dilakukannya di zaman mudanya di sekolah dahulu.

Bak puisi karya Tun Mahathir Mohammad dalam ucapan pergulungan sempena Mesyuarat Agung UMNO tahun berapa tidak ingat, bertajuk Melayu Mudah Lupa. Sesungguhnya bukan Melayu sahaja yang mudah lupa, tetapi semua manusia mudah lupa. 'Nyanyuk' agaknya setelah hidup yang kononnya lama.

Manusia kian lupa akan nikmat2 yang dikurniakan Allah s.w.t. terhadapnya, lupa akan suruhan-Nya untuk melakukan amal soleh, dan lupa akan tegahan-Nya daripada melakukan amal keji dan munkar. Sudah lupakah kita akan sumpah kita ketika di azali bahawa Allah tuhan yang disembah. Mengapa tidak diendahkan peringatan Dia?

Peringatan2 yang telah jelas dikhabarkan dalam kalam-Nya Al-Quran tentang amal kita di dunia yang sebentar sahaja lagi akan musnah. Tentang amal yang akan kita bawa untuk menghadap tuhan rabbuljalil. Jangan lupa teman2 sekalian. Ingatkanlah orang2 disekitar anda. Sesungguhnya anda hanya layak menjadi sebaik2 umat.

~The Thinker: Berfikir sebelum bertindak~

Wallahualam.

p/s:
1) Tuah join koir competition jumaat lepas, kelmarin tahu2 dapat no 2. Padahal orang lain berlatih 2 minggu dapat no 3, 4, 5 dan no 1 lah. Kitorang berlatih 2 1/2 jam sahaja. Alhamdulillah.
2) Malam penutup Bulan Persada Melayu Tuah buat 2 persembahan yang memalukan. Silat memang terang2 kantoi step. Itu pun hasil kerja last minute, training 1/2 jam sahaja, gila betul!
3) Persembahan ke-2 nyanyian 2 lagu, Relaku Pujuk dan Ghazal Rabiah. Memang teruk dan memalukan. Tahu suara tidak sedap nak perform juga. Tidak mahu lagilah lepas ini. Taubat!
4) Tuah nak join Permai'10 Bandung! Please, eh?!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Thursday, December 3, 2009

Astaghfirullah. Nauzubillah.

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Rasa bimbang tidak terhingga menghinggap hati Tuah tatkala memikirkan nasib umat Islam sekarang yang kian lama kian lemah diulik duniawi, melupakan ukhrawi. Bukan sahaja risau memikirkan masalah umat ini tetapi juga bimbang akan letaknya darjat diri ini disamping yang Maha Agung. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Ketika sibuk memikirkan begitu hampirnya hari peperangan buat Tuah yang bakal tiba tidak sampai 40 hari lagi, hati ini mula melupakan nikmat yang dikurniakan Allah Rabbuljalil. Dek kerana leka dengan urusan duniawi maka amal soleh agak ketinggalan. Kemana hilangnya istiqamahmu wahai Tuah? Astaghfirullah. Nauzubillah.

Manusia terbaik memiliki hari ini yang lebih baik daripada semalam, dan memiliki esok yang lebih baik daripada hari ini. Malangnya, sebaliknya yang berlaku. Apakah malang nasibku ini. Ada jalan pulangkah untuk Tuah lagi? Astaghfirullah. Nauzubillah.

Sudah berkali2 mendengarkan tazkirah dan lecture dari teman2 mahupun keluarga akan pentingnya menjaga hati. Namun, diri yang hanya tahu beralasan lemah ini tidak berdaya melawan kehendak nafsu. Terjerumus ke lembah hina tidak dikhuatiri lagi, asalkan tercapai niat di hati. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Sudah Tuah beritahu sebelum ini mengenai wanita yang telah berjaya mencuri hati yang lembik ini. Mungkin tiada rezeki diri untuk menjadi manusia terbaik. Terpukau dek kewanitaannya maka Tuah sekali lagi terjerumus ke lembah hina itu lagi. Mengapa kaumnya langsung tidak membantu? Hanya tahu menyalahkan kami.

Bukanlah niat menuding jari kemana2 tetapi kalau kedua2 kaum ini bekerjasama maka amanlah dunia ini dari noda khalwat, rogol, zina dan yang sewaktu dengannya. Beruntung dikurnia 1 nafsu 9 akal. Kerana jika diberi lebih maka hancurlah salahsilah, punahlah keturunan. Mahukah anda menjadi sebahagian daripada statistik? Astaghfirullah. Nauzubillah.

Kalau ikutkan hati mahu Tuah pinang si dia. Namun, ketidak mampuan Tuah menghalangnya. Pesanan orang tua, tamatkan belajar baru fikirkan jodoh. Namun, walau sudah tamat pHD, Tuah tetap tidak direstui oleh abah ummi untuk meminang si dia, kerna lain bangsa katanya. Memegang cita2 sebagai anak mithali menyebabkan Tuah akur pada kehendak keduanya. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Bercerita mengenai umat ingin Tuah tanyakan pada kalian, mantapkah usaha kalian dalam menunjang usaha dakwah membantu mendirikan agama yang dianutiini? Takut untuk Tuah katakan bahawa usaha di sini hanya suam2 kuku, dijirus air dingin. Baru hendak meningkat telah dipunahkan oleh mereka yang berada di dalam usaha ini juga.

Kalau nak diikutkan hati mahu sahaja langkah drastik Tuah laksanakan agar mereka tersedar dari mimpi ngeri ini. Tetapi, ikut ikut rasa binasa, ikut hati mati. Mungkin belum tiba masanya untuk kebenaran ini muncul di permukaan. Takkan hanya mengamalkan konsep tunggu dan lihat? Adakah diri ini mahu melihat kehancuran umat di depan mata? Tanpa menghulurkan walau secebis pertolongan? Astaghfirullah. Nauzubillah.

Konflik yang menimpa mula menjentik rasa takut pada diri ini. Bayangkan jika sesama daie turut bermasam muka, bertikam lidah, berbantah2, bermati2an mempertahan ideology masing2. Maka hancurlah umat. Janganlah sampai menjadi mimpi ngeri, umat ini jatuh kerana daie. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Ada juga rasa di hati mahu lari sahaja dari konflik ini tetapi kerana sayangkan ukhwah Islami yang telah dicipta selama ini maka mahu tidak mahu akan Tuah bantu memolekkan kekeruhan yang melanda kami ini. Bukanlah Tuah jika lari meninggalkan teman di dalam kebinasaan, tidak langsung menghulur bantuan. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Alangkah indahnya hidup ini, pemimpinnya adil mengasihi rakyat, kasih sayang sesama makhluk menjadi budaya, maaf bermaafan tolong menolong bekerjasama. Semoga kita sentiasa berada dalam rahmat Allah dan selalu dikurniakan taufiq dan hidayah dalam melansungkan hidup yang hanya tinggal 2/3 umur sahaja lagi. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Wallahualam.
~larangan membina masjid: 1 lagi bentuk penindasan terhadap umat Islam,
yang dilakukan di negara yang kononnya mementingkan hak asasi manusia~

p/s:

1) Selamat Hari Lahir yang ke-8 buat adinda Tuah, Syed Muhammad Hafizulamin a.k.a. Amin @ Pejol Al-Ghothobek Al-Gedenggek
2) Tahniah juga pada Amin yang telah khatam Al-Quran kelmarin. Dah khatam Al-Quran boleh mula hafal sifir pula, eh?
3) Tahniah juga kepada semua yang terlibat menggalakkan Amin untuk khatam segera terutamanya pada ummi yang setia merotan anaknya yang malas nak mengaji, walau sayangnya bertimbun segunung Everst.
4) Semalam Tuah masuk pertandingan sketsa. Tidak mahu sebenarnya tetapi terpaksa, jatuh ke dalam hasutan syaitan. Astaghfirullah. Nauzubillah. (Semoga menang!)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, November 27, 2009

Aidil Adha, Minal Eid Wal Faiz

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Hari ini adalah Hari Raya AIdil Adha. Perayaan ini merupakan salah satu dari 2 perayaan terbesar bagi seluruh umat Islam. Ada perayaan kecil ke? Mestilah ada, dan yang bestnya hari raya aidil adha pada tahun ini jatuh pada hari raya kecil bagi umat Islamyang disambut setiap minggu iaitu hari Jumaat.

So, pada hari ini, ada 2 khutbah yang Tuah dengar, 1 khutbah raya pada pagi hari tadi, yang disampaikan oleh Dr. Mohd Asri Zainal Abidin a.k.a. Dr MAZA, dan khutbah Jumaat pada tengaharinya. Kedua2nya kisah Ibrahim dan Ismail a.s., dalam menghadapi dilema antara kasih sayang dan ketaqwaan.

Dan banyak juga ceramah yang telah diadakan sebelum tarikh raya tersebut, yang majoritinya berkisar pengorbanan dan ketaqwaan 2 orang hamba Allah ini kepada tuhannya. Sejarah2 lama dirungkai kembali, cerita2 yang berasal dari Al-Quran juga telah diketengahkan semula. Tetapi, semuanya sebelum perayaan Aidil Adha, selepasnya tiada peringatan yang berkaitannya lagi, macam tahun2 lepas. Kenapa ye?

Sebut pasal ceramah, Tuah ada terlibat dalam menganjurkan 1 ceramah sempena aidil adha pada Isnin lepas bertajuk, Jalinan Kasih Sayang & Ketaqwaan, kalau tidak silap. Tuah dan beberapa teman lainlah yang telah merancang dan melaksanakan program ini. Dah lama tidak buat kerja ini. Last time kat sekolah dulu, sebab ahli BADAR sekolah, kalau tidak tiada harapanlah.

Bersambung dari perenggan ke-3 tadi, apa agaknya penyebab kepada ketiadaan lagi cerita pasal Ibrahim dan Ismail a.s. selepas sambutan raya haji ini? Mungkin mereka disibukkan dengan perkara 2 atau isu2 lain yang lebih penting untuk ditablighkan atau ditazkirahkan. Kenapa hanya hampir kepada hari raya ini barulah nak cerita pasal kisah tersebut?

Ikut pengalaman Tuah, hanya hampir nak raya haji ini baru ada cerita2 pasal korban. Lama sebelum itu tiada, lepas itu pun tiada. Bukankah kisah ini merupakan kisah yang agung yang perlu diulang berkali2 bukan setakat setahun sekali. Mungkin ada sebab lain yang Tuah tidak tahu. Kalau anda tahu sila bagi tahu. Nak yang putih, yang goreng tidak sedap.

~sempat bergambar dengan DSSK dan Dr MAZA~

Cerita pasal Dr Asri di perenggan ke-2 tadi, memang pelik pada mulanya kenapa dia boleh nak datang Bandung ini, dengan Datuk Seri Shahidan Kassim (DSSK). Dah lah datang petang semalam, esok petang dah balik. Rupanya, memang saja2 je DSSK tu nak datang jalan2 ke Indonesia ini, nak jumpa kami pelajar2 yang menuntut di sini, nak beraya bersama2.

Yang bestnya mereka (seramai 12 orang, tidak termasuk isteri2) datang tidak tangan kosong. DSSK siap support 4 ekor lembu dan bagi kami semua pelajar yang sembahyang raya bersama2 duit raya IDR100k. Dan yang paling best dalam rombongan dia ada sekali DR MAZA tu. Itu yang paling Tuah tunggu2 selama ini, nak berjumpa dan bersalaman dengan beliau.

Yang bestnya lagi, masa malam dia tiba ke Bandung ini, dia terus bagi ceramah yang mantap. Tidak tahu tajuknya apa tapi dia cerita pasal mazhab sikit, pasal qurban sikit dan pasal mengajar tanpa tauliah sikit. Itu yang paling kelakar tu. Sikit2 dia perli JAIS. Mentang2 dia baru2 ini pernah ditahan JAIS kerana mengajar tanpa tauliah. Kecoh 1 negara. Khutbah raya yang dia bagi pagi tadi pun mantap,pasal qurban dan taqwa.

Sebenarnya post ni nak cerita pasal raya korban, pasal sambutan kat sini, tapi tiada yang menarik sangat. Sama macam tahun lepas juga. Cuma ada kehadiran DSSK dan Dr MAZA. Kalau bolehnak balik juga ke Malaysia, tapi cuti pendek sangat, sehari sahaja. Baik sambut ramai2 kat sini, lebih lumayan.

Tapi, sambut raya bukan pasal sambutan raya semata2 tapi pasal penghayatan pada kisah pengorbanan Ibrahim dan Ismail a.s. yang kurang dihayati oleh umat sekarang. Yang mereka tahu, apabila tiba 10 Muharram, samada pergi menunaikan haji di Mekah atau nak sembelih lembu atau kambing, masak dan makan. Tidak sampai tujuan qurban itu sendiri. Rugi sangat2 setiap tahun.

Waakhirnya, exam ada lagi sebulan setengah lagi. Semoga masa cuti ini daat digunakan untuk menambah giat kegiatan belajar Tuah untuk menghadapi final exam semester ke-3 ini, yang jatuh seminggu selepas birthday Tuah dan ummi. Nanti Dil hantar kat hari jadi kat ummi.

Semoga kita semua dipanjangkan umur dalam keadaan sihat walafiat hendaknya supaya dapat sekali lagi bertemu dengan aidil adha tahun hadapan, insyaal. Adios amigos. Go! Kasturi, Go!

Wallahualam.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Thursday, November 19, 2009

The Way Of Life

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Allah swt telah letak 5 keperluan dalam diri setiap daripada kita. Keperluan makan dan minum, pakaian, rumah, dan kenderaan. Dan 1 lagi apabila sudah akil baligh iaitu keperluan berkahwin. Kemudian, Allah hantar kita ke bumi sebagai pentas ujian. Selain itu, Allah juga telah meletakkan dalam diri kita ini hawa nafsu yang banyak.

Banyaknya keinginan nafsu ini sehingga kita tidak mampu mengira keinginan nafsu kita ini yang mana jika dikumpul semua kekuasaan dan kekuatan di dunia ini untuk memenuhi nafsu seorang daripada kita sahaja pun tidak mampu memenuhi keinginan nafsu tersebut. Betapa bernafsunya kita.

Kemudian Allah cipta kita ini dalam keadaan lemah dan Allah juga wujudkan sifat bersegera dalam mendapatkan sesuatu iaitu sifat kurang sabar. Oleh kerana keinginan kita terlalu banyak sehingga dan kita cuba untuk mendapatkan segala keinginan tadi dengan cuba membuat sesuatu yang salah dan menjalani kehidupan seperti itu.

Tetapi, dalam semua keadaan ini Allah mahukan kita berjaya.

Oleh kerana keinginan kita terlalu banyak maka kita sanggup melakukan apa sahaja untuk memuaskan nafsu kita, walau cara tersebut salah di sisi agama. Bak pepatah Inggeris, by hook or by crook. Dah buat salah dan sedar benda yang dibuat itu salah, kita sanggup hidup dalam keadaan bersalah atau berdosa demi memuaskan nafsu kita.

Ada pula sebahagian kita yang menjumpai cara yang betul untuk mencapainya tetapi kerana salah faham terhadap cara tersebut dan mula merasakan kegagalan setelah melalui cara itu maka mereka mula meninggalkan cara tersebut. Betapa ruginya orang yang pernah melalui cara tersebut tetapi meninggalkannya kerana merasakan kegagalan yang sedikit apabila melakukannya.

Untuk membantu manusia untuk kembali ke cara atau jalan yang betul maka telah Allah swt utuskan para nabi dan rasul dari zaman Adam as hingga ke akhir zaman iaitu Muhammad saw. Jalan yang ditunjukkan Rasullullah ini tidak lain dan tidak bukan adalah jalan dakwah.

Jalan dakwah adalah satu2nya jalan yang menjamin kejayaan hidup di dunia dan di akhirat. Sememangnya ketika melalui jalan ini kita akan merasa sedikitkegagalan tetapi itu hanyalah ujian dari Allah swt untuk memantapkan lagi hati kita untuk terus berada di jalan ini.

Sebagaimana nabi2 terdahulu Allah letakkan kejayaan adalah dengan mengikut cara hidup yang dibawa nabi2 setiap zaman dan setiap kaum, begitu juga ummat Muhammda saw, telah Allah letakkan kejayaan dengan mengikut cara hidup baginda Nabi saw. Kejayaan, kebahagiaan, keselamatan, dan kemurniaan ummat ini ialah dengan menikut kehidupan yang di bawa Rasul saw.

Orang miskin yang hidup dalam kemiskinan tetapi dia mengikut kehidupan yang dibawa oleh Nabi saw maka dia dalam kejayaan.Orang kaya yang hidup dalam kekayaannya, jika dia mengikut kehidupan yang dibawa Nabi saw maka dia dalam kejayaan.

Dalam agama telah Allah letakkan kejayaan di dunia. Dan dalam agama juga telah Allah letakkan kejaayn di akhirat. Sebagaiman kejayaan akhirat tanpa agama adalah mustahil, begitu juga kejayaan dunia tanpa agama adalah mustahil. Seperti orang yang mahukan kejayaan akhirat memerlukan agama begitu juga orang yang mahukan kejayaan dunia memerlukan agama.

Untuk mendapatkan kejayaan, kebahagiaan dan keberkatan hidup di dunia, kehidupan yang penuh ketenangan dan kasih sayang yang manusia kini sedang berusaha sedaya upaya untuk mendapatkannya, asanya adalah agama.

Ringkasnya, untuk mendapatkan kejayaan di dunia dan sekaligus di akhirat tidak lain dna tidak bukan adalah melalui agama. Dan cara atau jalan terbaik untuk mendapatkannya seterusnya meneruskan kelansungan kejayaan tersebut adalah hanya dengan cara hidup yang dibawa oleh baginda Nabi Muhammad saw.

Wallahualam.

p/s: hari ini bnyk gila majlis ilmu sekitar Jatinangor...adakah ini permulaan kepada kebangkitan Islam? amin...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, November 14, 2009

Ajal & Maut: Bila Nak Datang Ni?

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Allah swt telah berikan kehidupan sementara kepada manusia di dunia ini, kehidupan yang penuh dengan tipu daya. Setiap manusia datang untuk tinggalkan dunia ini. Masa datang ke dunia ini telah Allah buat dengan tertibnya. Tidaklah datang seorang anak dahulu baru datang ayahnya dan tidak pula datangnya seorang ayah dahulu baru datuknya.

Kehidupan di dunia ini adalah mengikut tertibnya iaitu bapa dahulu baru anak. Tapi, untuk tinggalkan dunia ini Allah swt tidak buat ikut tertib tadi. Ada datuk yang berumur 90 tahun masih hidup tetapi anaknya yang berusia 60 tahun telah meninggal dunia, even cucunya yang berusia 30 tahun pun sudah meninggal dunia, apalagi cicitnya yang berusia 10 tahun boleh meninggal lebih dahulu dari dia.

Orang selalunya fikir yang umurnya lebih maka akan terlebih dahulu meninggalkan dunia. Tetapi, malangnya ada yang umurnya lebih masih hidup dan umur yang muda lagi telah meninggal dunia di depan mata umur yang lebih. Bak kata sesetengah orang, umur hanyalah setakat nombor.

Sempena masih ada waktu inilah maka Tuah nak ajak anda sekalian berfikir betapa ajal dan maut tidak akan menunggu kita bersedia atau kita mahu mati atau tidak. Tuah nak cerita sikit mengenai seorang raja di zaman Tuah muda2 dulu, zaman kerajaan Melayu Melaka dahulu.
Ada seorang raja mahu melawat seluruh negerinya, maka dibawa kepadanya pakaian. Diberi pakaian yang pertama, ia tidak suka. Dibawa pakaian yang kedua pun dia tetap tidak mahu. Dan apabila dibawa pakaian ketiga barulah dia mahu pakai. Kemudia dibawa kuda untuk tunggangan kepadanya. Seperti tadi, yang pertama ditolaknya. Begitu juga yang kedua. Tatkala dibawa kuda seterusnya barulah dia suka.

Pada masa itu pembesar2 kerajaannya juga berada disitu. Dipakaikan mahkota di kepalanya, sesiapa sahaja yang datang di hadapannya akan sembah dan salam dengannya. Maka datang seorang tua berpakaian sederhana, janggut dan rambutnya pun sudah putih, berdiri dijalan yang raja itu lalu. Tapi, dia tidak sembah dan salam raja tersebut. Bahkan disuruh raja itu datang menghampirinya kerana dia mahu memberitahu sesuatu yang penting kepada raja.

Raja tidak bangun dan tidak pergi kepadanya. Maka orang tua tadi datang kepada raja dan pegang tali kuda raja dan mengarahkan raja duduk, sambil berkata, “tiada siapa yang dapat mengingkari kata2ku”. Raja pun bertanya siapa gerangan orang tua itu dan apa yang mahu diberitahu kepadanya. Orang tua itu memberitahu, “rapatkan telingamu ke mulutku”.

Orang tua itu menyambung, “aku adalah malaikat yang diperintahkan untuk mengambil nyawamu”. Mendengar kata2 orang tua itu menjadikan raja terkedu dan menggeletar seluruh badannya. Raja merayu agar jangan mengambil nyawanya. Raja berkata, “aku sedang mabuk dengan masa mudaku, aku tiada persediaan untuk akhiratku, berilah aku peluang untuk membina akhiratku”.

Namun, malaikat atau orang tua itu langsung mengambil nyawa raja masa itu juga, dan raja telah jatuh dari kudanya ke bawah. Beginilah sebenarnya keadaan kehidupan kita di dunia.
Kita tidak akan pernah bersedia untuk mati dengan membina akhirat kita selagi kita sibuk dengan dunia kita, sibuk dengan masa muda kita, sibuk dengan teman2 sepermainan kita. Kita selalu mengatakan mahu bertaubat bemula esok, atau minggu depan atau setelah tua nanti. Walhal bila2 masa sahaja nyawa kita boleh diambil malaikat maut.

Renung2kanlah wahai teman2 sekalian. Seperti di universiti Tuah ini kami disibukkan dengan pelajaran dan program2 yang gunanya untuk persediaan masa mendatang setelah tidak lagi bergelar mahasiswa. Tetapi, berapa sahaja masa yang diperuntukkan untuk membina akhirat kita. Entah bila2 nyawa kita akan diambil. Astaghfirullahhalazim.

Wallahualam.
~hidup umpama permainan chess, perlukan perancangan rapi~

p/s:
1) Go, Kasturi Go!
2) Lama tak tulis cerpen, merajuk sebab kalah bertanding tidak sama sekali

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, November 7, 2009

Nak Sound Orang Ni!

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Macam mana nak pandai kalau tak belajar. Ustaz kat sekolah dulu selalu cakap pasal tawakkal. Katanya, kalau nak cemerlang dalam urusan dunia ini kena selalu bertawakkal kepada Allah. Tapi, di sebalik itu usaha yang banyak dan istiqamah juga penting untk mencapai kejayaan dalam sesuatu, termasuklah dalam pelajaran dan dakwah.

Sebenarnya Tuah bukan nak cerita pasal tawakkal mahupun exam walau baru tamat mid sem exam. Tapi, yang Tuah nak cerita ini bukanlah sesuatu yang disenangi oleh majoriti kawan Tuah. Sebabnya mereka2 ini pasti terkena. So, sesiapa yang terkena tolong maafkan Tuah. Tiada niat nak lukakan hati anda mahupun mencari ‘pasal’ dengan anda.

Tuah pernah ditegur oleh teman2 mengenai cara Tuah berpakaian. Dari hujung rambut sampai ke hujung kaki. Ada yang tegur ke arah yang lebih baik dan ada yang menjurus kepada keburukan. Memanglah kadang2 Tuah berpakaian agak tidak sesuai dengan keadaan atau tidak bertempat. Parents Tuah pun tegur. Memanglah tidak sesuai keluar rumah dengan t-shirt yang lusuh atau koyak sana sini. Masa tu zaman jahiliah lagi, so macam2lah yang Tuah pakai.

Tapi, sejak zaman renaissance lagi Tuah sudah tidak lagi berpakaian sedemikian. Dan sejak itulah Tuah mula ditegur kawan2 yang Tuah maksudkan awal2 tadi. Bukanlah Tuah ni pakar dalam berfesyen tapi pengalaman hidup di sekolah semua lelaki (some preferred to say ‘all boys’ but I like to use Bahasa Malaysia) memang banyak membantu Tuah untuk berpakaian mengikut kesesuaian.

Tambahan lagi, di sekolah dulu Tuah selalu bergaul dengan budak2 lembut yang mana telah banyak mengajar Tuah tentang dunia fesyen lelaki. Mereka bukan sahaja mengajak kepada metrosex tetapi termasuklah penjagaan imej sesuai dengan kredibiliti Tuah sebagai hot stuff di sekolah (lelaki semua!).

Tuah suka bersederhana dalam segalanya, so pakaian juga sederhana. Tidak suka yang menonjol dan ‘meletup’ bak kata kawan2 Tuah yang lembut tadi tu. Asalkan tidak memalukan diri dan tidak menarik perhatian orang lain sudah cukup bagi Tuah. Yang penting mengikut hukum syarak. Bukan setakat menutup aurat malah menutup segala sesuatu yang tidak perlu untuk Tuah tunjukkan.

Bagi Tuah, lelaki tidak susah untuk menutup aurat, kerana aurat mereka ini cuma dari belly button untill knee. Dan ada yang rasa aurat sampai ke buku lali. Lainlah kalau perempuan yang auratnya seluruh anggota badan melainkan muka dan pergelangan tangan ke jari. Suara mereka juga aurat, Cuma tidak ramai yang sedar atau buat2 tidak sedar.

Memang suara tu sepatutnya aurat pada mereka kerana kaum lelaki adakalanya tertarik pada suara mereka ini. Itu sebabnya kaum lelaki suka ajak berborak dengan kaum perempuan walau tidak ada isi perbualan. Kalau bab telefon tu tengok sahajalah couple yang setiap masa ber’gayut’. Tolong kawal suara anda wahai kaum Hawa kerana suara anda akan menaikkan nafsu syahwat kaum lelaki, selalunya.

Oleh sebab itu Tuah jarang berbual even bertanya khabar dengan perempuan kerana tiada kekuatan untuk meredakan nafsu tatkala mendengar suara mereka yang gemersik bagai alunan biola yang dimainkan Vannesa Mae. Kalau benda yang sangat penting baru Tuah akan berhubungan dengan perempuan. Kalau boleh Tuah hanya ym sahaja.

Maka, ada yang kata Tuah sombong atau garang. Memang kelakar apabila dengar dari kawan2 yang kata Tuah sombong mahupun garang. Kalau sombong tu ada dalam 10% betul tapi garang sangat tidak tepat. Jangan kata garang, marah orang pun tidak pernah. Tuah memang menyombongkan diri dengan kaum perempuan, baru boleh jadi hot stuff, haha. Bukan itu niat Tuah sebenarnya, cuma mahu kawal nafsu diri yang kuat mengganggu hati ini.

Kalau garang itu bukanlah Tuah sengajakan. Memang Tuah jarang senyum depan kaum Hawa, tapi kalau dengan lelaki siap bergelak sakan bukan main besar lagi. Tuah memang tidak garang apalagi pemarah. Seriously, anda pernah tengok Tuah marah di depan anda mahupun di blog ini? Memang tidak pernah sama sekali. So, macam mana nak jadi garang kalau tidak pernah marah, kan? Lawaklah anda semua!

Berbalik pasal ditegur oleh kawan2, memang Tuah tidak suka, tidak suka ditegur, hati batu! Ada yang kata Tuah tidak pandai nak matchingkan pakaianlah, tidak bertempatlah, dan ada yang tidak setuju dengan pendapat Tuah pasal cara berpakaian. Yang peliknya Tuah tidak berani nak tegur seorang perempuan ni pasal pakaiannya yang tidak bertudung dan lompong sana-sini, tapi dia selamba tegur Tuah tidak up to date.

Tuah bukanlah anti pakaian warna putih. Memang cantik kalau tengok peremuan berbaju kurung atau jubah atau kebaya putih. Cantik dan seksi. Itu masalahnya, pakaian warna putih sangat seksi pada wanita. Sudah bertahun pengalaman di sekolah ‘menonton’ kawan2 perempuan berbaju kurung sekolah putih. ‘Cantik’ sahaja. Nampak luar dalam. Itu ke yang mereka mahu?

Memang berpakaian cantik adalah hak asasi setiap manusia. Tapi, bukan yang memaksa kaum lelaki mencungkil mata apabila melihatnya. Memang apabila kaum wanita berpakaian seksi ramai lelaki yang minat padanya. Yang berminat hanyalah lelaki yang suka pada peremuan yang seksi. Kalau tidak seksi mereka sudah tidak berminat. Anda mahu lelaki yang begitu ke?

Cuba fikirkan apa yang Tuah cuba utarakan pada post kali ini. Tuah memang tidak pandai nak tegur directly, sebab setiap kali Tuah cuba mesti menimbulkan ketidak puasan hati mereka yang ditegur. Tuah cuba buat kebaikan, niat yang betul tapi cara yang tidak tepat agaknya, Tuah terima sahajalah. Moga ada manfaat untuk kita semua.

Wallahualam.

~ni fesyen juga, ada sesiapa yang nak cuba?~

p/s: kalau nak berak, berak dalam jamban, jangan berak dalam gelas! Kalau nak berdakwah, berdakwahlah ikut ‘tempat’nya, jangan berdakwah tidak ‘bertempat’, fikir2kanlah.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Tuesday, October 27, 2009

Budak Sekolah Agama

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Ada yang kata budak sekolah agama selalunya lebih baik perangainya, lebih alim, lebih tinggi ilmu agamanya, lebih sesuai untuk diangkat menjadi ketua kerana semua ciri2 sebagai seorang pemimpin yang bagus ada pada mereka.

Ada pula yang kata budak sekolah agama sombong, besar kepala, berlagak warak dan budget bagus sebab dah banyak belajar ilmu agama berbanding budak lain.

Benda ini Tuah dapat sejak sekolah lagi sampai sekarang. Tidak tahu betul atau tidak ada budak yang macam tu. Sebab pada Tuah semuanya sama. Tiada yang Tuah jumpa budak sekolah agama yang sombong atau segala yang kat 2nd paragraph.

Kalau 1st paragraph memang ada, Tuah pun kena. Setiap group or society yang Tuah join mesti ketuanya bekas budak sekolah agama sampai Tuah pun kena juga. Kalau ada meeting mesti ada yang mencari2 ‘kami’ untuk dicadangkan sebagai ketua.

Sampai ada dari kalangan ‘kami’ yang menyorok identiti mereka sebagai budak sekolah agama, mengelak dari ditanya sekolah dimana dan ada yang sanggup mengatakan bukan budak sekolah agama. Ada seorang kawan Tuah yang study di KISAS cuma mengaku as student KISAS lepas Tuah confront dia .

Tapi, tiada pula budak sekolah biasa yang mengaku budak sekolah agama, maybe sebab benda2 dalam 1st paragraph kot, so, tidak berani nak kelentong part tu. Memang susahlah jadi budak sekolah agama, kan? Yeke?

Well, pada Tuah ada betul dan tidak pada semua anggapan di atas sebab ‘kami’ juga manusia biasa. Cuba nak jadi insane yang sempurna atau berlagak sempurna walhal tidak layak dan tidak mampu untuk menjadi yang sempurna kerana tiada yang sempurna. Nobody is perfect + we are nobody = we are ‘is’ perfect, haha.

Manusia tidak boleh lari dari menjadi buah mulut orang. Kalau nak dilayan semua kata2 orang memang itu akan jadi kerja seumur hidup kitalah sebab seumur hidup orang akan berkata2 tentang kita. So, kalau boleh cuba menjadi buah mulut yang terbaik. Macam mana tu?

Kalau kita buat sesuatu yang buruk atau seakan2 buruk pada masyarakat maka buah mulut orang pada kita adalah yang buruk belaka. Tapi kalau kita buat sesuatu yang baik atau seakan2 baik maka segala yang perkatakan buat kita adalah yang baik. Bukankah bagus kalau orang hanya yang baik sahaja yang diperkatakan orang.

Macam itulah yang dididik oleh cikgu2 kat sekolah agama, iaitu menjadi model yang baik atau at least buat sesuatu yang seakan2 baik pada masyarakat. Bukan untuk menjadi seorang hypocrites atau tunjuk bagus tapi cuba untuk menjadi buah mulut terbaik.

Faktanya, semua budak yang dipilih menjadi student sekolah agama bukanlah dipilih melalui akhlak mahupun amal ibadatnya tetapi prestasi akademiknya, sama macam sekolah berasrama penuh SBP atau sekolah harian yang asramanya penuh SAP. Cuma bezanya adalah masa dalam menjadi budak sekolah agama itu nanti.

However, dalam ramai2 yang terpilih untuk menjadi budak sekolah agama ada yang pernah join group setan dulu atau menjadi setan. Maka, apabila masuk sekolah agama dan diajar untuk jadi malaikat maka melawanlah mereka.

Memang diajar menyimpan tanduk tapi tamat sahaja sekolah mereka keluarkan sendiri tanduk tersebut atau dipengaruhi oleh setan2 lain untuk keluarkan semula tanduk. Itu sebab ada yang dalam sekolah lagi buat benda2 yang menunjukkan mereka setan macam gaduh dan lain2 yang tidak sanggup untuk dinyatakan di sini.

Nak dikatakan budak sekolah biasa tidak semalaikat ‘kami’ memang tidak tepat sebab ada yang dididik secara tidak formal di rumah untuk jadi macam ‘kami’ ini. Cuma mereka tidak didedahkan dengan suasana dan keadaan yang dihadapi oleh ‘kami’. Mereka tidak merasakannya.

Apa yang Tuah cuba nyatakan sekarang adalah ‘kami’ buka malaikat yang maksum, bukan sebaik nabi mahupun sejahat setan. ‘Kami’ tidak banyak beza dari budak lain, hanya pandangan orang pada ‘kami’ yang berbeza. Bukan salah ‘kami’.

Dan semua manusia itu sama disisi Allah melainkan mereka yang bertaqwa dan amar makruf nahi munkar. Kalau bab ilmu agama mungkin ada lebih sedikit. Tapi ada yang bukan ‘kami’ lebih banyak, lebih tinggi atau lebih mendalam ilmunya berbanding ‘kami’. So, no difference to spot.

Tolong jangan berlagak wahai budak sekolah agama kerana anda nothing without people around you. Do what you think and sure is right and merendahkan kepala berjalan di atas muka bumi Allah ini. Masyarakat memerlukan buah mulut yang terbaik, so, do what you do best, jadi buah mulut terbaik.

Buat yang bukan budak sekolah agama, ‘kami’ ini hina disisi Allah tanpa taqwa, maka jika tersesat atau terlalai maka pimpinlah ‘kami’ ke jalan yang lurus. Dan ‘kami’ akan cuba membantu anda sedaya upaya ‘kami’.


~Kawan2 5 Science 1 SMK(A)Sultan Muhammad~

Wallahualam.

p/s: tidak suka cara kawan2 daie dakwah pada orang yang couple, tidak bertudung dan merokok; selalu guna sindiran yang hanya menambahkan kemeluatan maudu' tersebut pada daie, nak amar makruf nahi munkar atau hanya nak puaskan hati sendiri sahaja?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, October 24, 2009

Tuah Dan Seni

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Biasanya dalam dunia artis skandal yang wujud ialah antara pelakon dengan pelakon, pengarah dengan pelakon, penerbit dengan pelakon atau vip dengan pelakon. Kalau untuk filem Sayang…mak ada skandal ke? Nanti Tuah uraikan.

Sebenarnya nak cerita pasal benda yang Tuah buat minggu lepas. Tuah kini boleh kata yang Tuah versatile sebab semua cabang seni Tuah dah buat except compose lagu, mengukir atau melukis. Untuk minggu lepas Tuah dah bergelar pengarah, penerbit, penulis skrip, cameraman, sound editor, music editor, special effct editor dan yang sewaktu dengannya. Semuanya Tuah buat sekaligus masa nak create filem sulung Tuah iaitu ‘Sayang…mak’.

Kalau sebelum ini Tuah pernah berlakon sketsa dan filem pendek, menulis cerpen, bersajak, menari dan mengarah sketsa dan tarian, serta main percussion dan menjadi conductor sebuah band. Semuanya bermula sekolah rendah sehinggalah di UnPad ini.

Menari memang sejak darjah 2 Tuah dah diajar menari rentak upbeat, darjah 3 lagu 60-an, darjah 4 lagu Melayu asli, darjah lima tarian asli Sarawak dan Sabah, dan darjah 6 Tuah belajar tarian bukan dari Malaysia macam salsa dan tango.

Pasal berlakon ini memang sejak darjah 4 Tuah dah mulakan. Semuanya bertanding masa perkhemahan PBSM peringkat negeri dulu. Setiap tahun sejak darjah 4 Tuah akan masuk bertanding atau buat persembahan sketsa. Tapi, berlakon filem pendek sekali je, masa sekolah menengah. Itupun watak pembantu sahaja.

Pengalaman buat filem baru2 ini memberi 3 pengajaran berharga buat Tuah, jangan kerja last minute dengan orang yang rapat dengan kita sebab kita akan ada belas kasihan terhadap mereka. Dan belas kasihan ini akan membunuh sifat ‘kejam’kita terhadap mereka untuk memaksa mereka untuk buat yang terbaik. Kalau tiada belas kasihan kita akan jadi orang yang kurang perikemanusiaan,tapi itu sahaja caranya nak kerja dengan orang di saat last minute.

Pengajaran yang kedua ialah jangan terus terima apa sahaja tugasan yang diberi pada kita. Sebaiknya kita selidik dahulu samada kita boleh buat atau tidak. Tidak semestinya apabila kita pernah buat benda tu dengan jayanya pada masa lampau bermakna kita akan dapat mengulanginya kali ini. Kenal pasti kekurangan kita pada masa sekarang berbanding masa dulu, perhatikan kesesuaian kerja tersebut dengan kita. Kalau tidak sesuai maka cuba sesuaikan sebaik mungkin, jika boleh. Jika tidak jangan terima tanggungjawab tersebut kerana kita akan menyesal di kemudian hari kerana tidak berjaya melakukannya atau tidak mampu mengulangi kejayaan lampau.

Pengajaran ketiga ialah kalau tugas anda adalah pengarah maka sila jadi pengarah. Jangan jadi yang lain contohnya cameraman, script writer, P.A., atau office boy. Kerana tugas sebagai orang paling atas adalah paling penting berbanding yang lain di bawahnya. Kalau anda tidak yakin anda mampu melakukannya jangan teragak2 untuk resign, jika anda yakin. JIka anda merasa tidak layak kerana tidak larat menanggung tekanan berada di atas jangan cepat melihat ke bawah. Kerana kadang2 tekanan ini hanya wujud apabila anda ada walau sekelumit perasaan tidak yakin pada diri.

Bercerita balik pasal skandal yang wujud untuk filem Sayang…mak, sememangnya tiada. Kalau gossip memang ada juga lah walau tidak tersebar luas. Ada yang cuba menghidupkan kembali gossip antara 2 pelakon utama filem ini tetapi telah dinafikan sekeras2nya oleh pengarah filem tersebut. Oleh kerana tidak berpuas hati dengan pengarah tersebut maka gossip telah timbul melibatkan pengarah filem tersebut. Ada yang mengatakan pemilihan pelakon filem tersebut ada unsur pilih kasih. Mungkin kerana tidak terpilih untuk membintangi filem tersebut maka gossip tersebut ditimbulkan untuk memalukan pengarah filem tersebut.

Ada gossip lain pula melibatkan pengarah dengan pelakon utama dan pelakon pembantu filem tersebut. Walau ini gossip yang tidak berasas tetapi pengarah tersebut tidak mahu mengeluarkan komen beliau. Katanya, ‘apa salahnya kalau betul pun, jeles ke?’

Wallahualam.


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, October 21, 2009

Eid Oh Raya

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Memang musim raya dah tamat tapi Tuah nak cerita juga mengenai sambutan raya Tuah pada tahun ini. Buat kali kedua berturut2 Tuah tidak pulang ke Malaysia untuk menyambut raya bersama2 keluarga dan saudara-mara sebaliknya memilih untuk beraya bersama kawan2 di Indonesia ini. Pasal tu tidak perlu diungkit lagi kerana telah dijulaskan Tuah dalam post yang lepas.

Kali ini Tuah nak cerita apa yang Tuah buat masa sebulan Syawal 1430 ini. Sambutan raya pertama ialah pada 20 September dan sambutan raya kedua (puasa 6) ialah pada 11 Oktober. Kalau nak cerita pasal open house ada 4 semuanya. 1st open house ialah pada raya pertama di Browneley. Tu open house untuk student sahaja, bagi yang tidak mudik ke Malaysia. Agak meriah walau hanya dipenuhi oleh freshmen sahaja.

2nd open house ialah pada raya keempat di Puri Khatulistiwa anjuran Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia. Walau acara ini dibuat secara mengejut dan jawatankuasa yang dibentuk juga secara mengejut majlis ini tetap berjalan dengan meriahnya juga. Tuah sempat menang cabutan bertuah dengan lucky number 100. Selain hadiah lucky draw tersebut, Tuah juga mendapat cenderamata kerana membuat 2 persembahan pada malam itu. Maklumlah, tiada budak batch sendiri maka bermaharajalelalah Tuah bersajak dan bernasyid malam itu. Enjoy lah juga walau hanya dipenuhi junior2 sahaja.

3rd open house ialah pada sehari sebelum sambutan raya kedua Tuah. Dinner dilakukan pada malam hari selari dengan raya-eve untuk Tuah. Memang gempak open house tersebut. Bab makan memang terbaik walau makanan yang di’sponsor’ PADMA agak masin. Semua jenis makan masa raya ada, ketupat, lemang (buatan penat lelah Tuah dkk.), rendang dan kuah kacang. Satay dan icecream pun ada.

Antara kejayaan open house tersebut ialah semua student Malaysia batch 2008 menghadirinya. Memang semangat makan batch ini memang mantap. Selain makan2, ada juga slot karaoke dan bermain bunga api. Dan untuk memeriahkan lagi majlis turut diadakan ialah pertandingan pakaian tercantik yang mana Tuah kalah, mungkin kerana juri yang jeles melihat pakaian Tuah lebih cantik daripada beliau pada malam tersebut. Whatever.

Untuk open house yang ketiga pula ialah open house Gentramanah dan Ciseke. Walau dijalankan di Pondok Ganteng tetapi semua warga Gentramanah dan Ciseke terlibat menjayakannya, bukan budak pondok tersebut sahaja. Yang ini second best punya open house kerana meriah sangat dalam pondok tersebut. Malam itu pula adalah malam 30 Syawal, memang cantik2 je buat malam itu.

Makanan yang ada tidak sebanyak open house batch 2008 tetapi ada variety juga seperti kek batik, pudding caramel, salad island (hiasan oleh Tuah) dan bubur lambuk. Yang lain ada juga seperti BBQ ayam dan sosej (oleh Tuah dan Abul), laksa, kuih jala dan lain2 yang best. Memang meriah gila malam tu. Bayangkan ada 30 orang dalam rumah saiz 8 orang sahaja tinggal. Tema malam itu memang baju raya, bukan baju kebangsaan, so, Tuah tidak mengenakan baju Melayu, hehe, dah bosan sebenarnya.

Siang harinya sebelum acara open house malam tu berlangsung Tuah dan Luqman telah dijemput menghadiri aca resepsi perkahwinan anak saudara ibu kosan (pemilik rumah) berdekatan dengan rumah Tuah. Adatnya lebih kurang sama, ada pelamin dalam rumah, makanan untuk walimatul urus dan alat music. Tetapi, alat muzik tersebut untuk mengiringi persembahan nyanyian dalam bahasa Sunda. Kumpulan ini di panggil Taipong (kalau tidak silap sebutannya), ada seorang penyanyi lelaki dan seorang wanita. Yang lain sama sahaja dengan adat perkahwinan orang Melayu pada hari persandingan.

So, itu sahaja yang Tuah buat sepanjang raya pada tahun ini. Memang tidak meriah raya jika tidak bersama keluarga, saudara-mara dan sahabat handai. Nasib baik ada 4 open hosue yang meriah untuk memeriahkan raya Tuah. Terima kasih teman2. Tahun depan buat lagi, yang lebih meriah lagi.

Sekian buat raya kali ini, lain kali cerita lagi. Moga puasa tahun ini diterima 100% oelh Allah dan lebih baik dari tahun sebelumnya, dan semoga bertemu lagi Tuah dengan Ramadhan akan dating, amin.




Wallahualam.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Saturday, October 10, 2009

5 Dirtiest Foods

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

How would you rate your food-safety IQ? I know someone who never washes their fruits and vegetables after bringing them home from the market because he believes that they're washed at the store. Um, no. Read on to learn about what some call the "5 dirtiest foods" and for a food safety wake-up call.

The dirty food list, according to this fascinating piece I found over at AOL Health include the following:

Eggs: While most eggs aren't going to make anyone sick, experts estimate that more than 2 million germy eggs (as in Salmonella infected) get into circulation each year, sickening 660,000 people each year and killing as many as 300. Um, maybe we should think twice about eating that cookie dough (or, judging by our conversation on Vitamin G, perhaps you'd rather take your chances?). How to buy cleaner eggs? Make sure the carton says they're pasteurized and never buy a dozen that contains any obvious cracks or leaks.

Peaches: They're pretty, but that's just skin-deep. Health experts warn that peach skins are doused in pesticides before they make it to grocery store to prevent blemishes. On average, a peach can contain as many as nine different pesticides, according to the USDA. This is one fruit you might want to buy organic (which may have blemishes, but won't have pesticides). (Here's How Peaches Can Help You Build Muscle.)

Pre-packaged salad mixes: Surprise! "Triple washed" doesn't mean germ-free say experts. Pathogens may still be lurking so be sure to wash your greens before tossing in your salad bowl. (Don't make these salad mistakes!)

Melons: Get ready to be grossed out. According to the article, "when the FDA sampled domestically grown cantaloupe, it found that 3.5 percent of the melons carried Salmonella and Shigella, the latter a bacteria normally passed person-to-person. Among imported cantaloupe, 7 percent tested positive for both bugs." Ewww. Your best bet: Scrub your melons with a little mild dish soap and warm water before slicing. (Stay healthy with these delicious winter fruits!)

Scallions: Blamed for several recent outbreaks of Hepatitis A, and other bugs like the parasite Cryptosporidium, Shigella and Salmonella, scallions present a food safety problem because of the way they grow (in the dirt) and lack of proper washing. While you can't control what happens in restaurant kitchens, you can give them a super-duper washing at home before cooking with.

Other dirty foods in the article include chicken, ground beef and turkey, raw oysters, and cold cuts. Click here to read 5 more.

The bottom line is don't be afraid to eat these foods, just be aware of the precautions you need to take before enjoying them. Most food-borne illnesses are the result of hygiene carelessness somewhere in the food chain. Protect yourself!

Wallahualam.

p/s: read this from www.confessionsofabookaholic.com

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, October 7, 2009

Peraturan Sekolah

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Siapalah yang suka peraturan sekolah. Even ketua pengawas langgar peraturan, walau kadang2 dan peraturan kecil sahaja. Tidak usahlah cerita pasal cikgu. Cikgu disiplin pun hisap rokok tepi tandas sekolah. Nasib baik tiada siapa yang nak report pada pengetua.

Kalau bersekolah di boarding school biasanya ada warden asrama. Mereka akan datang kejut subuh 5.30 pagi untuk solat jam 6.15 pagi. Well, usually only form 1 and 2 sahaja yang bangun apabila dikejutkan. Form 3 to 5 akan bangun setelah dikejut pada pusingan kedua. Iyalah, setiap malam tidur lewat. Sebabnya ada macam2.

‘Fly’ keluar sekolah samada pergi kedai mamak tengok bola atau pergi shopping complex tengok wayang atau main snooker. Kalau tidak pun mereka yang boleh di gelar burung hantu yang aktif di malam hari ini akan ganggu junior2 yang sedang tidur. Macam dah tiada kerja lain. Terutamanya hujung minggu, senior2 ini akan panggil junior2 yang mereka rasa agak kurang hormat pada mereka dan di’ragging’ sampai ke subuh.

Lepas subuh ada kuliah subuh. Kalau 15 minit sahaja tidak apalah. Ini tidak, selagi belum cerah langit tu selagi itulah tidak berhenti ceramahnya. Senior2 yang turun subuh belum mandi mesti risau tidak sempat nak sarapan dan bersiap2 ke perhimpunan harian sekolah. Junior yang bangun awal sebelum subuh untuk mandi tenang sahaja balik dari masjid, sarapan dan bersiap2 ke sekolah.

Kalau lambat ke perhimpunan sekolah pun satu hal juga. Semua yang lewat atau pakaian tidak rapi akan diminta berbaris di depan perhimpunan. Jatuh saham hari itu depan kawan2 perempuan. Dan yang peliknya kebiasaannya hanya lelaki sahaja yang ada di depan. Sebelum tamat perhimpunan pengetua will do the honour, menyebat setiap yang diminta beratur di depan tadi. Bukan setakat kena sebat, lepas itu kena lari keliling padang bola sekurang2nya 3 kali dan kena pungut sampah di sekitar sekolah.Confirmlah lewat masuk kelas hari itu. Kena bebel pulak dengan cikgu pagi itu.

Sekolah tamat jam 2 petang setiap hari selain hari Jumaat. Setiap solat fardhu wajib berjemaah di masjid, termasuklah zohor dan asar. Kalau warden dapat tahu ada yang langsung balik ke asrama lepas kelas memang kena. Habis solat zohor baru dibenarkan masuk asrama untuk makan tengahari dan istirehat sebentar. Jam 3 petang dah mula kelas persediaan atau prep. Tidak sempat nak tidur sekejap.

Tamat prep ialah apabila masuk waktu asar. Tapi, ada sahaja yang datang masjid awal untuk tidur sebelum asar. Kadang2 dari asrama langsung ke masjid tanpa singgah ke kelas, kalau tidak kantoi dengan wardenlah. Lepas solat asar akan ada bacaan maksurat dan taklim. Kalau sekejap tidak apalah. Biasanya dah dekat pukul 6 petang baru tamat taklim. Itu pun junior sahaja yang tinggal. Senior2 lepas bacaan maksurat semua hilang balik ke asrama untuk minum petang dan bersiap2 untuk turun ke padang. Kalau turun ke padang mesti nak ontime atau awal sikit.

Jam 6.30 petang warden bertugas dah round ke padang nak pastikan semua pelajar dah naik mandi dan makan malam. Jam 7 malam semua dah kena turun ke masjid. Dan biasanya senior2 akan turun ke masjid apabila iqamat berkumandang, bukan azan maghrib. Sebab ada yang masih berbual2 masa azan maghrib dan belum mandi. Mana tidaknya, antara jam 6.30 petang hingga jam 7 malam ada 500 orang pelajar yang nak makan malam dan mandi serentak. So, senior akan bagi peluang junior2 mandi dan makan dulu, then barulah mereka pula makan dan mandi.

Lepas solat maghrib ada tadarus atau halaqah atau bacaan Yasiin kalau malam Jumaat. Tapi, biasanya senior2 yang tidak mahu melibatkan dengan aktiviti2 masjid ini akan berada di asrama menonton televisyen atau ‘fly’ cari makan di luar sebab tidak sempat makan malam di dewan makan asrama kerana jam 7 malam dewan dah tutup. So, hanya junior dan beberapa senior sahaja yang mengimarahkan masjid malam itu. Kalau nasib tidak baik, warden akan stop rogram tu lebih awal dan buat spotcheck. Siapa yang tiada nahaslah malam itu kena panggil ke bilik warden lepas isyak atau lepas prep malam.

Biasanya lepas isyak ada prep malam sampai jam 10.45 kecuali hujung minggu dan cuti umum. Lepas prep ada minum malam. Jam 11.30 malam semua lampu kena padam dan tidak boleh buat bising selepas lampu padam. Sebabnya warden akan round setiap jam 11.45 malam dan jam 2 pagi. So, kalau ada program lewat malam seperti yang disebutkan dalam perenggan ketiga tadi akan dimulakan pada jam 2.30 pagi setelah warden yang round tadi telah pulang ke bilik warden atau ke rumah warden.

Seronokkan kehidupan di asrama? Setiap masa junior sahaja yang ikut peraturan sekolah dan senior akan sentiasa melanggarnya. Dan apabila junior itu menjadi senior maka mereka juga akan ikut contoh teladan senior2 mereka tersebut. Dan kerja warden nak pastikan semua peraturan sekolah tidak dilanggar hanya sia2 kerana mereka tidak tahu aktiviti2 dan perancangan2 pelajar melanggar peraturan sekolah, tanpa pengetahuan mereka di depan mata mereka.

Bagi junior, mereka rasa terkongkong pada awalnya kerana tidak biasa dengan peraturan2 sebegini di rumah. Lama kelamaan mereka akan rasa selesa. Bila dah tahu segala gerak geri senior dalam melakukan ‘aktiviti2’ senior, maka mereka akan mula rasa terkongkong kerana tidak dapat berbuat seperti apa yang senior mereka buat. Ada yang masa form 3 dah minta pada ibu bapa untuk keluar dari asrama kerana tidak tahan dengan peraturan2 sekolah.

Iyelah, kalau difikirkan berpandukan fikiran pada masa itu memang segala peraturan tersebut tidak masuk akal. Adalah mustahil jika setiap masa nak turun ke masjid solat berjemaah, terutamanya waktu subuh. Takkanlah tidak boleh solat sendiri di bilik, siap berjemaah lagi, tapi di biliklah. Takkanlah setiap hari masa untuk turun main bola di padang hanya dari jam 6 hingga 6.30 petang sahaja? Adalah sangat mengongkong jika setiap malam perlu prep. Tidak boleh ke buat hal sendiri pada malam hari? Adalah tidak munasabah jika setiap kali mahu keluar ke bandar atau ke kedai makan di luar kawasan sekolah perlu mendapat izin warden. Susahlah kalau macam itu. Ingat kami ini budak kecil lagi ke? Yang tidak pandai jaga diri lagi?

Itu semua fikiran masa jadi budak sekolah menengah dululah. Tuah percaya majoriti sekolah asrama terutamanya sekolah agama mempunyai peraturan yang tidak jauh bezanya dengan sekolah Tuah. Dan majoriti pelajar akan berfikir seperti yang Tuah fikirkan. Maklumlah, belum matang, belum mumaiyiz, belum boleh membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Iyeke? Bukankah mumaiyiz itu sebelum baligh? Dan takat baligh bagi lelaki adalah ketika berusia 13 ke 16 tahun? Yang perampuan pasti lebih awal.

Bagi yang merasakan kebaikan peraturan sekolah tersebut pasti merasa seronok semasa di sekolah dahulu, dan merasa kebaikan mentaati semua peraturan itu. Bukankah semua peraturan sekolah dicipta untuk bercita2 melahirkan pelajar2 yang berdisiplin, berkaliber, berilmiah, berakhlak mulia, patuh ajaran agama dan macam2 lagi. Pendek kata semua yang baiklah mahu dicipta melalui peraturan sekolah dalam diri setiap pelajar. Bukanlah untuk mewujudkan kaki wayang, kaki botol, kaki ponteng, penjenayah, penipu, dan macam2 benda yang tidak baik. Malangnya, berjaya ke cita2 tersebut?

Bagi Tuah, pengalaman mentaati dan melanggar peraturan sekolah ada baik dan buruknya, ada best dan tidak bestnya. Dan segala pengalaman ini pasti berguna di hari muka terutamanya dalam mendidik adik2 atau anak2 menjadi lebih baik daripada Tuah. Insyaallah. Segala pengalaman ini akan disemat dalam2 di sanubari.

Ada teman2 yang kata pengalaman kena sebat di perhimpunan, kena gantung atau buang asrama dan macam2 hukuman kerana melanggar peraturan sekolah yang lain akan menjadi buah cerita dengan anak cucu apabila sudah tua nanti. Samada untuk dibanggakan atau dijadikan sempadan. Bukan senang nak dapat pengalaman itu semua. Siapa yang dah terlepas dari mendapat pengalaman2 tersebut pasti akan merasa rugi kerana tidak dapat kembali ke masa lampau.

Oleh kerana seronok sangat bercerita kisah zaman sekolah dulu maka sampai terlampau panjang post Tuah kali ini. Semoga ada kebaikan dalam buah tangan Tuah kali ini. Akhir kata, jom puasa 6 semasa masih di bulan Syawal ini.

Wallahualam.

p/s: goodluck and do your best to my bro Ashyraf who sit for PMR today, this just make me worried.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, October 4, 2009

Cubalah Ganyang Malaysia!

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Ramai ibu bapa pelajar yang belajar di Indonesia risau dengan keselamatan anak2 mereka. Ini tidak lain kerana BENDERA, suatu persatuan atau gerakan or whatever yang dicipta oleh rakyat Indonesia, yang mendakwa bercita2 mahu menghalau semua rakyat Malaysia dari negara mereka ini by hook or by crook. Mereka beralasan bahawa Malaysia telah cuba menghina kedaulatan mereka dengan mencuri budaya mereka, menyiksa rakyat mereka yang bekerja di Malaysia dan merampas ‘hak’ mereka.

Justeru, atas dasar menegakkan kedaulatan mereka yang telah di’injak’2 oleh Malaysia mereka terus mengisytiharkan Ganyang Malaysia buat kali kedua, setelah kali pertama slogan itu diisytiharkan oleh Presiden Indonesia yang pertama, Jeneral Sukarnoe. Well, dulu sebabnya kerana merasakan Malaysia melaksana penjajahan cara baru dengan membawa masuk Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. Sebenarnya mereka tidak berpuas hati hati kerana Malaysia telah menolak mentah2 cadangan mereka untuk bergabung menjadi Indonesia Raya.

Isu ganyang Malaysia kali kedua ini bukanlah isu baru pada Tuah. Cuma ia kembali hangat atau menjadi semakin hangat kerana hal2 yang baru timbul. Contohnya, kes Manohara yang di’seksa’ suaminya, putera Sultan Kelantan sehinggga menyebabkan Kelantan menjadi negeri yang paling dibenci oleh rakyat Indonesia dan kes Tarian Pendet yang berasal dari Bali yang mungkin hanya diketahui orang Bali sahaja sebelum ini mengenai tarian tersebut.

Pernah terjadi sesuatu yang tidak enak pada pelajar Malaysia di sini yang mana tidak mahu dihebohkan oleh mereka kerana tidak mahu hal ini memburukkan lagi keadaan dan menambahkan kerisauan rakan2 lain di Indonesia. Bukan sahaja dihina di tepi jalan oleh mereka yang boleh diangga kurang berpendidikan malah oleh doktor yang pilih kasih dalam memberi rawatan mahupun tenaga pengajar yang secara terang2an menyatakan kebencian terhadap Malaysia.

Lebih kurang setahun lepas teman Tuah ada menunjukkan blog2 dan laman2 yang terang2an menghina dan mencerca Malaysia. Tidak kurang juga yang melaungkan slogan Ganyang Malaysia di Facebook dan mengajak semua negara ASEAN memboikot barang2 keluaran Malaysia. Pleaselah! Orang sibuk boikot barang Yahudi dan Amerika Syarikat dia sibuk nak boikot barang Malaysia. Mereka tidak sedar siapa sebenarnya musuh mereka.

Reaksi rakyat Malaysia juga berbagai. Ada yang langsung mendiamkan diri kerana tidak mahu memburukkan keadaan. Do not fight fire with fire, because everyone will be burned. Ada yang mengutuk kembali mereka yang didakwa mereka sebagai ‘kacang lupakan kulit’ ini. Ada juga yang terus membisu kerana sedikit sabanyak terdetik di hati mereka akan kebenaran dakwaan rakyat Indonesia ini.

Namun, dalam ramai2 yang juga menyebelahi Malaysia ada juga yang berpihak kepada mereka dengan melepaskan tangan 100% kepada kerajaan BN yang didakwa mereka bukan sahaja zalim terhadap negara2 jiran malah zalim terhadap rakyat Malaysia sendiri. Mereka meyakinkan rakyat Indonesia ini yang jika Pakatan Rakyat berjaya memerintah negara maka semua akan kembali jernih antara kedua2 negara.

Tuah di sini bukanlah untuk menunjukkan siapa yang betul dan siapa yang salah. Bukan juga untuk menjadi pengadil siapa yang menang dan siapa yang kalah. Cuba kita fikirkan pihak mana yang akan gembira, pihak mana yang akan beruntung jika kedua2 negara Islam ini berkelahi sesama sendiri. Dan Tuah dapat rasakan yang menjadi gunting dalam lipatan ini tidak lain tidak bukan adalah orang kafir terutamanya bangsa Yahudi. Allah berfirman dalam Al-Quran bahawa Yahudi dan Nasrani tidak akan berhenti menyiksa orang Islam sehingga kita mengikut telunjuk mereka, menjadi sebahagian dari mereka.

Renung2kanlah bagaimana 2 negara yang tidak banyak bezanya dari segi rakyatnya, agama rasminya, bahasa rasminya dan letaknya berdekatan yang hanya dipisahkan oleh Selat Melaka dan Selat Tebrau-Singapura, boleh bergaduh dan bermusuhan sesama sendiri. Bagi rakyat Malaysia, tiada apa yang hendak di marahkan pada orang Indonesia walau banyak tenaga kerja dari Indonesia yang bekerja di Malaysia melakukan jenayah terhadap rakyat Malaysia.

Sepatutnya, rakyat Indonesia perlu berterima kasih pada Malaysia yang telah membantu mengurangkan kadar pengangguran bagi Indonesia dengan menerima masuk tenaga kerja Indonesi untuk bekerja di Malaysia. Kedua2 negara ini sebenarnya banyak bergantung antara satu sama lain dari pelbagai asek seperti ekonomi, kesihatan dan pendidikan.

Akhir kata, hindarilah dari pergaduhan dan permusuhan sesama saudara dan teman kerana ianya hanya akan memberi faedah ada musuh yang melihat dari jauh dan mentertawakan sikap ‘keanak2an’ kita ini nanti.

Wallahualam.

*******

Pepatah Tuah: Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar arang.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Thursday, October 1, 2009

Sajak Hari Raya

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Okay. Yang sebenarnya sajak ini bukanlah karya Tuah. Memanglah Tuah ada menyumbangkan idea dengan mengolah hampir 100% ayat dalam sajak ini tetapi ini bukan bermaksud sajak ini karya Tuah.

Tuah pun tidak tahu siapa yang punya sajak ini, sebabnya kawan Tuah ambil sajak ini kat internet dan passing to me. Katanya, sajak ini karya orang Indonesia dan dia sendiri telah edit sajak ini untuk memudahkan Tuah menghayati sajak ini. Kerana katanya ada banyak perkataan Indonesia yang Tuah tidak faham, katanya.

So, setelah diberi pada Tuah dan diedit dalam 1 jam maka inilah hasilnya. Sajak olahan Tuah adalah yang paling sesuai. Dan untuk pengetahuan anda, Tuah telah deklamasikan sajak ini masa sambutan Hari Raya Aidilfitri Bersama Penuntut Malaysia Di Bandung, Indonesia pada Rabu minggu lepas. Moga dapatlah anda menghayatinya.

Suasana Harapan Lebaran
Olahan: Al-Tuah Al-Shahab, 11.30 pagi, 23 Setember 2009

Menjelang ditinggalkan Ramadhan,
Perasaan bercampur acuk,
Gembira,
Nestapa
Sedih,
Senang,
Namun semuanya tidak beraturan,
Kerana hati ini masih berduka,
Ditinggal bulan penuh keberkatan.

Saat ini,
Jalanan kosong,
Kesesakan sudah hilang,
Di mana-mana pun lengang,
Suasana kota menjadi tenang.

Sungguh,
Ramai yang pulang,
Pulang berpusu-pusu mengambil peluang,
Ke kampung sibuk bercampur senang,
Merayakan kemenangan penuh riang.

Di kala lebaran lebaran datang,
Kecil dan besar,
Miskin dan kaya,
Tua dan muda,
Bergembira laksana pemenang,
Sambil menjamu makanan dihidang,
Mengenakan busana berwarna girang,
Menjalin kasih kian gemilang.

Doa dipanjatkan ada Yang Agung,
Agar umur diperpanjang,
Supaya dapat bertemu Ramadhan mendatang,
Dengan niat dan iman terbilang.

Wallahualam.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, September 28, 2009

Raya Tidak Mudik

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Selain dapat ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin selama seminggu raya ini, Tuah juga dapat pertanyaan dari teman2, saudara-mara dan kenalan iaitu kenapa tidak pulang ke kampung cuti raya seminggu ini? Well, jawapan Tuah untuk setia Post orang adalah berbeza, tapi, semua jawapan itu jujur dari hati, bukan sahaja setakat Tuah berkata benar.

Adakalanya, Tuah akan jawab sebab cuti seminggu sahaja. Pendek. Kalau balik pun tiada guna sebab bila nak balik ke Indonesia nanti akan terasa berat sebab tidak mahu meninggalkan keluarga sebab belum hilang rindu sebab tidak cukup meluangkan masa bersama sebab cuti terlampau singkat, seminggu sahaja. Apa yang boleh dibuat ?

Well, some agreed but some not. Mereka beralasan walau sependek mana pun hidup ini ia akan terasa panjang jika kita gunakan sepenuhnya. Macam cuti seminggu tu, buatlah sesuatu yang akan dikenang oleh orang yang kita sayang sehinggalah masa kita tiada mereka akan bertambah rindu dengan kita. Ambil peluang untuk bercuti ini untuk mengeratkan perhubungan. At least ianya boleh menghilangkan rindu mereka pada kita atau pun sebaliknya. Hmmph. Betul juga, kan? Ambik Tuah kena tepat ke muka!

Adakalanya, Tuah akan jawab yang saja2 nak rasa beraya di tempat orang. Maklumlah, nak cuba juga apa rasanya pagi hari raya tanpa orang tersayang. Selalunya bila dengar lagu raya macam ‘Dendang Perantau’ atau ‘Air Mata Syawal’ dan ‘Musafir Di Aidilfitri’ Tuah akan cuba bayangkan macamana rasanya jadi macam ‘mereka’. Memanglah bukan benda baik nak merasa seksa berjauhan dengan orang tersayang. Tapi, benda tu selalu terlintas di fikiran apabila mendengar lagu2 tersebut. So now is the chance, isn’t it?

Jawapan orang untuk yang ini lagi best. Kenapa nak susah2 merasa penderitaan yang tidak sepatutnya kita tanggung. Contohnya, untuk bunuh diri kita perlulah melakukan sesuatu yang menyakitkan macam terjun dari bangunan tinggi atau tikam atau tembak diri sendiri. Semuanya akan menyebabkan penyiksaan yang dahsyat untuk sesuatu yang tidak perlu, kan? Belum kira kalau tidak mati, cuma lumpuh atau terlantar di hospital seumur hidup, dan kalau mati memang tiada tempat lain yang lebih baik untuk kita melainkan neraka. Nauzubillahhiminzalik.

Semua itu adalah kerja Allah, untuk menguji sejauh mana tough atau tabahnya kita menghadapi ujian2-Nya. Bila ada peluang untuk mendapat kebahagiaan yang betul dengan cara yang betul kenapa tidak mahu cuba untuk mendapatkannya. Don’t be silly. Go, fight for it!

Jawapan yang tidak popular untuk Tuah bagi ialah nak teman kawan. Ada kawan yang dah decide daripada awal lagi yang dia tidak akan balik raya sebab tiada duit. Tiada duit nak beli tiket flight. So, dengan semangat setiakawan yang tinggi Tuah pun decide untuk tidak pulang juga, nak teman dia konon2nya.

Nak tahu kenapa ini bukan jawapan popular yang Tuah berikan bila orang tanya kenapa tidak balik kampung? Semuanya bagi jawapan yang sama, jawapan yang dah lapuk: kalau kawan ajak terjun bangunan nak ikut terjun ke? Kalau kawan ajak makan tahi nak ikut makan ke? Pleaselah, it is a typical answer.

Yang ini Tuah ada jawapan. Kalau terjun bangunan tu selamat sebab memang ada caranya untuk selamat, cuma perlu pengorbanan sedikit seperti buang rasa takut jauh2, well, apa salahnya. No pain no gain. Tapi, bab makan tahi tu memanglah tidak mahu. Tapi, apa kata kalau dia ajak makan sesuatu yang baru yang kita tidak pernah rasa, tidak tahu buruk dan baiknya, Tuah akan ikut makan. Cuba benda baru is the nicest thing ever. I’m still a teenager, remember?

Dan kalau semua jawapan Tuah tadi kalah atau tidak ‘makan saman’, Tuah akan bagi jawapan yang simple yang tiada siapa pun pernah lawan. Jawapan ini sama dengan alasan kawan Tuah decide tidak pulang ke kampung, iaitu tiada duit. Hah! Anda punya jawapan untuk itu? Cuba usulkanlah. Kita tengok siapa boleh lawan jawapan Tuah itu. Hehe.

After all, Tuah memang tidak pasti apa reason Tuah untuk tidak balik ke Malaysia, untuk beraya selama seminggu lebih ini. Tapi, yang Tuah pasti memang tidak best rasanya beraya di perantauan. Dan kalau boleh Tuah tidak akan cuba untuk beraya berjauhan dari keluarga lagi, because it sucks!

Semoga ini menjadi pengajaran untuk Tuah tidak akan mengabaikan orang tersayang di sekeliling Tuah. Tidak kira betapa marahnya Tuah pada mereka atau apa yang mereka sanggup buat untuk Tuah. Tuah nak jadi orang terbaik. Semua orang nak yang terbaik, kan?

Pada Tuah, orang terbaik ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan tidak menyusahkan orang lain. Orang terburuk ialah orang yang bukan sahaja tidak memberi manfaat kepada orang lain tetapi hanya menyusahkan orang lain.

Wallahualam.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Friday, September 11, 2009

10 Malam Terakhir

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

10 malam terakhir dalam bulan Ramadhan merupakan malam yang orang paling ramai nak buat amal ibadah. Anda tahu kenapa? Anda yang beragama Islam mesti tahu, kalau tidak rugilah anda setiap kali menjelang Ramadhan, kot. Kerana salah satu dari malam yang nombornya ganjil dari 10 malam terakhir ini merupakan malam Al-Qadar. Jangan kata anda tidak tahu pasal malam tersebut, tak dapek lah den nak nolong nye.

Tapi, realitinya tidak ramai yang betul2 meningkatkan amalannya di sepuluh malam terakhir ini. Contohnya Tuah yang sedang blogging sekarang ini. Bukannya nak cuba khatamkan terus bacaan Al-Quran beliau atau menambahkan bilangan terawikh kepada 20 berbanding 8 sebelum ini, malah sempat melayari dunia maya di world wide web ini. Sungguh malang bagi beliau.

But, seriously memang tidak ramai yang cuba untuk menjalankan overtime dalam ibadah di malam2 tersebut. Ada yang kata awal bulan puasa ini nak biasa2 atau kata lainnya nk bermalas2 sikit, apabila tiba di fasa ke-3 bulan Ramadhan baru nak kejar pahala. Malangnya, malas tu kekal sehingga ke akhir Ramadhan. Apa dah jadi, sampai ke habis ku malas lagi!

Kenapa ek boleh jadi macam itu? Sama sahaja macam orang yang kata masa muda ini adalah masa untuk enjoy, have fun, nak hangout here and there. Bila dah tua baru nak taubat, nak beribadah, just untuk yang sempat sahajalah, kan? Yang tidak sempat tidak usah ceritalah pasal tu. Terserah pada redha Allah sahajalah di padang mahsyar nanti.

Malang tidak berbau, apabila tua, kemalasan dan nafsu nak ber'gumbira' tu masih ada. Nak taubat malas, nak ibadah jadi cepat letih, nak buat baik dan beramal pun segan pada teman2 dan anak2. Takut digelar lebailah, dah tak rocklah, takut nampak dah tualah, dan macam2 andaian lagi. Hmmmph, manusia, nak berubah pun nak ikut orang berubah. Lebih takut tohmahan orang berbanding kemurkaan Allah rabbuljalil.

Sememangnya bagus nak tingkatkan amal di 10 malam terakhir ini, seperti yang Nabi Muhammad s.a.w buat, siap iktikaf di masjid dan kejut kaum keluarga beliau untuk qiammullail. Tapi, bukankah adalah lebih baik kalau sedari awal Ramadhan sudah mula begitu. Rasullullah memiliki rumah yang terletak di dalam masjid, setiap hari baginda boleh iktikaf. Dan boleh kata setiap malam baginda akan bangkit untuk bertahjjud. Tidak perlu rasanya untuk menunggu 21 Ramadhan baru nak mula begitu.

Memanglah agak mustahil jika setiap malam kita iktikaf di masjid, tapi jika sepanjang bulan puasa sahaja bukan suatu masalah, kan? Dan lebih baik lagi kalau dapat dilakukan secara berjemaah bersama kaum keluarga mahupun teman2. Lagi pun di masjid itu lebih baik mutu amalan kita di samping sentiasa mendapat pahala iktikaf tersebut.

Rasanya solat akan lebih khusyuk dan tawadhuk jika berjamaah di masjid. Mungkin itu merupakan salah satu kelebihan yang tidak terdapat di rumah sendiri. Kalau di rumah kita akan mudah terpengaruh dengan orang lain. Contohnya, mungkin kita akan rasa malas mahu qiamullail jika terlihat mereka yang sedang lena di buai mimpi atau mungkin bising tatkala menonton perlawanan bola sepak dan sebagainya. Ibadah kita juga boleh menjadi tidak khusyuk.

So, marilah kita fikir2kan. Mungkin tidak sempat untuk kita lakukan dari awal Ramadhan tahun ini tetapi mungkin jika dikurniakan umur yang memadai sehingga the next Ramadhan. Who knows maybe this is the last, so grab your chance this year to find the Al-Qadar night. Dan ada sebab kenapa Rasullullah tidak memberitahu exactly when is the night. He want us not to just beramal pada malam itu sahaja tetapi pada seluruh bulan.

1) Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata bahawa Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa Sallam beri’tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda:
“Carilah Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.” Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

2) Riwayat dari Ibnu Umar, Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Carilah di sepuluh hari terakhir, jika tidak mampu maka janganlah sampai terluput tujuh hari yang selebihnya.” Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.


3) Dari Ubadah bin Shamit Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam keluar pada malam al-Qadar, ada dua orang sahabat berdabat, beliau bersabda:
“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” Hadis Riwayat al-Bukhari
.

Wallahualam.

*******

~tidak pernah pun qiamullail di Masjid Al-Azim :-( ~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Monday, September 7, 2009

Why On earth You Read Al-Quran

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Just came back home from kuliyyah after solat Tarawikh. The presenter which I don't know his name presenting about Al-Quran. According to the kuliyyah, I can conclude that there are 7 reasons to read the glorious Al-Quran that I think cannot be compare with other religious book:

First of all is Al-Quran is intimate. Allah dares you to disprove it. How? It says that humans can not write a book like this even if they pooled all their resources together and got help also from the spirits. Al-Quran said this fourteen hundreds years ago and yet no one has been able to disprove it. Billions of books have been written - but not another one like Al-Quran.

Secondly, it is incorruptible. Al-Quran is the only religious sacred writing which has been in circulation for such a long time and yet remains as pure as it was in the beginning. Al-Quran was kept intact. Nothing was added to it; nothing was changed in it; and nothing was taken away from it ever since it was completely revealed 1400 years ago.

Thirdly, Al-Quran is unsurpassable. It is God's final revelation to humankind. God revealed the Torah (Taurat) to Moses, the Psalms (Zabur) to David, the Gospel (Injil) to Jesus, and finally the Al-Quran to Muhammad. Peace be upon all of them. No other book will come from God to surpass his final revelation.

Forthly, It is indisputable. Al-Quran withstands the test of time and scrutiny. No one can dispute the truth of this book. It speaks about past history and turns out right. It speaks about the future in prophecies and it turns out right. It mentions details of physical phenomena which were not known to people at the time; yet later scientific discoveries confirm that Al-Quran was right all along. Every other book needs to be revised to accord with modern knowledge. Al-Quran alone is never contradicted by a modern discovery.

Fifthly, it is your roadmap for life and afterlife. Al-Quran is the best guidebook on how to structure your life. No other book presents such a comprehensive system involving all aspects of human life and endeavor. Al-Quran also points out the way to secure everlasting happiness in the afterlife. It is your roadmap showing how to get to paradise.

Sixthly, Al-Quran is the God's gift of guidance. God has not left you alone. You were made for a reason. God tells you why he made you, what he demands from you, and what he has in store for you. If you operate a machine contrary to it's manufacture specification you will ruin that machine. What about you? Do you have an owner's manual for you? Al-Quran is from your function for success lest you fail to function. It is a healing mercy from God. It satisfies the soul, and cleans the heart. It removes doubts and brings peace.

Last but not least, Al-Quran is your calling card to communicate with God. Humans are social creatures. We love to communicate with other intelligent life. Al-Quran tells us how to communicate with the source of all intelligence and the source of all life- the One God. Al-Quran tells us who God is, by what name we should address God, and the way in which to communicate with God.

Are these not seven sufficient reasons for reading Al-Quran? Why on earth people keep reading Al-Quran but get nothing from it except a curse from what they read? It is because they don't read Al-Quran according to it's grammar or they don't take ibrah or follow the advice from what they have read.

Wallahualam.

p/s: yesterday is 17 Ramadhan, the Nuzul Quran day, may we have the time to extra read it

~don't use Al-Quran the wrong way?~

*******

Pepatah Tuah: Some people said something, some people don't. Because they are speechless, not mouthless.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.