Monday, May 31, 2010

Kenangan Terindah 3

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Empat hari lepas 27 Mei, bersamaan dengan hari lahir adinda Tuah, Syuhada namanya (Chu nama manja). Maka dengan ini, Tuah nak mengucapkan selamat hari lahir yang ke-12 buat beliau. Semoga panjang umur, murah rezeki dan sentiasa di dalam rahmat dan perlindungan Allah. Juga semoga cemerlang dalam UPSR September nanti. Amin. You can do it, I know you can. Mungkin Tuah boleh bagi last minute talk to you before exam nanti. Moga2.

*********************************************************************************************************

(sambungan dari sini...)

 Biasanya dan di mana2, sekolah yang majmuk atau multiracial yang hebat dalam PBSM ni. Tapi, di peringkat sekolah rendah di Melaka, sekolah Tuah yang majoritinya Melayu mendominasi. Dan 2 kali Tuah menjadi ketua kontijen ini. Masa darjah 5, menjadi ketua bagi kontinjen B, darjah 6 kontinjen A.

Dua bulan sebelum perkhemahan sewaktu darjah 5, kami dipanggil oleh guru penasihat untuk diberi taklimat. Yang peliknya, masa tersebut dipertengahan ujian. Tiba2, cikgu masuk dan umumkan, “siapa yang namanya disebut, selepas tamat menjawab semua soalan, sila bergerak ke dewan segera.” Dan, macam yang dijangka nama Tuah disebut.

Ditengah2 ujian, Tuah dan mereka yang juga dalam bilik ujian yang sama dengan Tuah meluru bergerak ke dewan, seronok sangat agaknya. Maklumlah, tahun sebelumnya Tuah tidak disertakan dalam kontinjen, kerana tidak menghadiri pemilihan, kerana demam pada hari tersebut, kalau tidak silap.

Setibanya di dewan, kami dipecah kepada 2 kumpulan mengikut nama yang disebut, tetapi kali ini, nama Tuah dan kawan Tuah, Ahnaf tidak disebut. Kerana, kami berdua sahaja yang perlu menjalani pemilihan. Aduh, sedihnya. Tapi, tidak mengapalah, cuba yang terbaik.

Cikgu Zaleha, guru penasihat kami menerangkan yang kami calon untuk mengetuai kontinjen B. Dan yang tidak terpilih menyertai kontinjen A, bukan sebagai ketua, kerana sudah ada ketuanya. Maka, cikgu suruh kami pilih yang mana satu. Setelah berbincang, kami berdua putuskan mahu melalui proses pemilihan, yang terbaik menjadi ketua.

Bermacam ujian yang kami hadapi. Antaranya, ujian memasang khemah, ujian memasak, ujian berkawad, dan akhir sekali ujian suara untuk menjadi komanden skuad kawad. Semua ujian itu penting kerana di perkhemahan memang ada pertandingan2 tersebut, bezanya disertai satu kumpulan, 7 orang ahli. Akhirnya, keputusan diumumkan seminggu kemudian.

Seperti biasa, Tuah yang terpilih. Memang kurang seronok kalau menjadi kontinjen B, tetapi, menjadi ketua kontinjen B akan membolehkan Tuah menjadi ketua kontinjen A tahun hadapan. Setelah beminggu2 berlatih kawad dan sebagainya, kami pun pergi meyertai perkhemahan tadi.

Yang bestnya, ada seorang ahli dalam kontinjen B yang Tuah minat. Ahha, ni yang tidak mahu cerita ni. Adoiyai! Ok, nanti sahajalah Tuah cerita.

Kontinjen B hanya memperoleh saguhati, dan kontinjen A menjadi juara keseluruhan. Tapi, kami menang kategori kawad. Masa darjah 6, Tuah jadi ketua kontinjen A secara automatik. Dan budak tadi pun ahli kontinjen A, bersama Ahnaf dan 4 orang yang lain. Masa inilah berlangsungnya kenangan terindah Tuah. Nak cerita sikit pasal dia.

Dia merupakan rakan sekelas sejak darjah 4, darjah 3 baru dia masuk sekolah Tuah ini. Darjah 5 baru kami agak rapat, bermula semasa latihan2 sebelum ke perkhemahan ini. Tapi, Tuah buat tidak kisah kat dia. Tapi, masa darjah 6, sebab hampir setiap hari perlu berhubungan dengan dia dengan kerapnya, maka Tuah luahkan juga kat dia.

Masa itu malam kedua perkhemahan. Esoknya kami pulang ke sekolah. Malam itu ada campfire, kumpul semua peserta. Tuah cuba untuk duduk sebelah dia. Mula2 kami berbual pasal perkhemahan, lama2 Tuah cerita juga pasal ‘tadi’. Aduh, seganlah nak cerita! Maklumlah masih kecil lagi.

Yang menjadi kenangan indahnya ialah pada esok harinya. Pada malam itu selepas Tuah cerita segalanya pada dia, dia diam membisu dan terus menjauhi Tuah, mungkin tidak tahu mahu berkata apa. Tuah pun malu berlapis2 dan risau kalau dia ceritakan pada kawan2 yang lain, pasti Tuah di’bahan’ di sekolah nanti.

Esoknya, hari terakhir perkhemahan. Sewaktu majlis penutup, kontinjen A diumumkan sebagai juara keseluruhan, maka Tuah ke pentas untuk mengambil hadiah dan piala pusingan. Beberapa saat selepas Tuah turun dari pentas, nama Tuah diumukan, sebagai peserta terbaik, kategori yang pertama kalinya diwujudkan. Sekali lagi Tuah naik ke pentas.

Seronok bukan kepalang masa itu, bukan sahaja menjadi juara keseluruhan dan menjadi peserta terbaik, tetapi kerana sebelum kami bertolak pulang ke sekolah, dia yang tadi menyatakan hasrat hati yang juga telah lama meminati Tuah. Buat pengetauan anda, dia menjadi tumpuan ramai sewaktu darjah 6, dengan kecantikan dan kepandaiannya. Hehe.

Kami bersama sehingga tingkatan 4 sahaja. Kerana, dia minta putus disebabkan mahu menumpukan perhatian dalam pelajaran kerana akan menghadapi SPM pada tahun berikutnya. Tuah pun tidak kisah pada masa itu, kerana telah pun tawar hati padanya. Makumlah, jarang berjumpa dan berhubungan. Masing2 duduk berjauhan kerana tinggal di sekolah berasrama yang berjauhan.

Kesimpulannya, Tuah suka sangat cerita yang pertama, kerana perkara yang berlaku telah mengubah Tuah dari pelajar yang tidak berdisiplin kepada yang berdisiplin. Tuah juga terpilih sebagai calon ketua pengawas, tapi tidak terpilih pada akhirnya, maklumlah tidak cukup berdisiplin. Yang terpilih adalah Ahnaf tadi.

Cerita yang kedua, Tuah kurang suka, sebab malu pada diri sendiri, kecil2 lagi dah tahu nak bercinta. Sekarang bila tengok budak2 sekolah bercinta sakan di pasar2 raya, Tuah akan tegur dan nasihat mereka. Tuah dulu tiada yang nasihat, ahli keluarga Tuah pun tidak tahu. Kawan2 pun tidak boleh harap.

Akhir kata, mungkin setakat ini sahaja cerita kenangan terindah Tuah. Untuk sekolah menengah banyak sangatlah, malas nak cerita. Jangan kecewa pula, teruskan melawat blog ini kerana banyak lagi cerita2 dan perkara yang Tuah akan utarakan dalam blog ini.

Wallahualam.

video
~George Carlin on Saving Planet,
make sense,
but only to an idiot~

p/s:
1) ini memang yang terakhir, post terakhir before exam
2) the new one after exam, maybe on 25th May!
3) final exam is only next week, 3 'brutal' weeks, pray your me and my friend, ok?



Sincerely by,




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Tuesday, May 25, 2010

Kenangan Terindah 2

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

(sambungan dari sini...)

“Di sini saya ingin mengucapkan tahniah kepada kamu semua atas pemilihan kamu sebagai anggota pengawas disiplin dan pengawas pusat sumber sekolah untuk tahun hadapan. Pada saya, penanggungjawaban sebagai pengawas sama ada sebagai pengawas disiplin mahupun pustakawan bukanlah suatu yang muda,” dan seterusnya.

Di akhir ucapan, guru besar sekali lagi mengucapkan tahniah kepada yang terpilih sebagai pengawas. Tuah yang pada masa tersebut masih tekejut dan terpinga2 kerana terpilih sebagai pengawas atau pustakawan masih lagi terdiam tidak percaya. Ingatkan akan di rotan atau paling tidak di marahi guru besar, tapi sangkaan Tuah meleset pula.

Tiba2, cikgu yang mempengerusikan majlis memanggil beberapa nama untuk berjumpa dengan guru besar di pentas. Berderau darah Tuah bila mendengar nama Tuah turut disebut. Apa pula lagi ini? Ingatkan sudah selesai. Mungkin ini tujuan sebenar Tuah diminta ke sini sekarang.

Setelah semua yang dipanggil berada di atas pentas, guru besar mula berbicara, “kamu tahu tidak kenapa kamu diminta oleh guru kelas kamu untuk berjumpa saya sekarang?” Masing2 menggelengkan kepala. Sambil tersenyum, beliau berkata, “sebentar lagi kamu tahu,” lalu beliau menyuruh Cikgu Husin mengumumkan sesuatu.

“Baiklah, di sini saya ingin mengumumkan nama2 pelajar yang mendapat nombor 1 dalam tahun masing2. Tahun 1...” dan seterusnya. “Untuk tahun 3, adalah..” tiba2 nama Tuah disebut. Terkejut sangat Tuah pada masa tersebut, sampai tidak perasan ucapan tahniah dari teman2 yang turut berada di pentas.

Dua kali kejutan pada satu2 masa. Seakan tidak mampu tertahan lagi, Tuah langsung bertemu Akmal yang berada di bawah pentas untuk bersama bersorak gembira. “Tahniah, akhirnya kau dapat masuk kembali ke kelas 1.” Tuah dipanggil semula ke atas pentas untuk berjumpa dengan guru besar.

Di sana, guru besar memberikan surat kepada kami untuk diberikan kepada ibu bapa. Lalu, kami dibenarkan pulang ke kelas masing2.

Itu merupakan antara kenangan yang terindah bagi Tuah. Bukan sahaja dilantik menjadi pengawas disiplin malah berjaya mendapat nombor 1 bagi satu tahun 3. Padahal, Tuah dari kelas kedua di tahun 3 kerana di tahun 2 keputusan peperiksaan merosot kerana sibuk dengan latihan taekwando di waktu petang.

Tapi, ada satu lagi kenangan terindah yang berlaku sewaktu Tuah di sekolah rendah. Banyak juga kenangan terindah dalam hidup Tuah, Cuma kebanyakannya di sekolah menengah. Segan pula nak diceritakan di sini. Takut ‘mereka’ yang terlibat membaca blog ini juga, eventually. Ceritanya begini.

Di sekolah rendah Tuah seorang ahli Persatuan Bulan Sabit Merah, bukan ahli biasa, tapi ketua atau pengerusi peringkat sekolah. Dan PBSM di sekolah Tuah merupakan antara yang terbaik di Melaka. Bukan Tuah yang kata, tapi ada buktinya.

2 tahun berturut2 sebelum Tuah menyertai persatuan ini, mereka telah menjadi juara keseluruhan dalam Perkhemahan PBSM Peringkat Negeri Melaka. Dan sejak Tuah sertai bermula darjah 4 hingga darjah 6, kami memang juara. Kalau tidak silap tahun berikutnya kami tidak sertai kerana telah menjadi juara 5 tahun berturut2. Tahun seterusnya juara kembali, 2 tahun berturut2.

(bersambung...lagi)
video
~siapa yang create video ni memang terbaiklah!~

p/s:
1) exam ada lagi 2 minggu, aduh, cuaknya!
2) ada siapa2 yang bosan dengan cerita ini tolong bagi tahu, so that Tuah tak buat sambungannya
3) lepas ini buat pasal lain pula, mungkin



Sincerely by,





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Wednesday, May 19, 2010

Kenangan Terindah

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Ini merupakan kisah benar, tetapi, ada tokok tambah sedikit kerana Tuah tidak berapa ingat setiap yang berlaku secara terperinci. Yang pasti cerita ini ada kena mengena dengan Tuah. Enjoy!

Di usia sebelum tadika Tuah seorang yang pendiam, sangat pendiam. Boleh dikatakan apabila orang datang ke rumah Tuah tidak akan ambil kisah langsung, ‘setia’ dengan alat permainan, fokus. Memang Tuah seorang yang fokus.

Pernah sekali tetamu datang ke rumah, kawah abah, Tuah bukan tidak kisah langsung, buat tidak layan sahaja. Selepas salam langsung masuk ke bilik, bermain keseorangan. Kawan2 pun tidak ada, sebab Tuah bukan jenis yang suka merayap ke rumah jiran atau taman permainan.

Tapi, ketika di sekolah rendah Tuah berubah menjadi seorang yang suka bising dalam kelas, bermain dan belajar (lah sangat) dengan kawan2. Memang setiap hari sekolah pagi dan petang Tuah suka bermain. Datang sekolah selalu lewat, tamat perhimpunan harian baru tiba, langsung ke kelas. Kerja sekolah selalu tidak siap, rambut panjang, bising dan selalu didenda oleh guru2.

Namun, penghujung darjah 3 cikgu kelas, Cikgu Zuraidah panggil Tuah ke bilik guru, segera katanya. Selepas pusing2 mencari di mana meja cikgu tersebut, cikgu memanggil dari hujung bilik tersebut. Selepas disuruh duduk baru cikgu berkata, “Ini ada surat untuk ibu bapa kamu, bawa balik dan berikan pada mereka.”

Dengan perasaan takut dan tidak sabar untuk mengetahui isi surat tersebut Tuah langsung menuju ke kelas. Di kelas, Tuah duduk diam membisu, takut melakukan kesalahan dan diberi surat untuk ibu bapa lagi, agaknya. Sampai di rumah Tuah langsung menyimpan surat tersebut dalam almari baju, di simpan dalam2, takut dijumpai ummi.

Seminggu kemudian, Cikgu Zu kelas menyuruh Tuah ke dewan sekolah, kerana guru besar mahu berjumpa. Pelik juga, masakan perlu berjumpa di dewan, bukan di bilik guru besar sahaja. Tanpa berlengah Tuah bergerak ke sana.

Setibanya di dewan, kelihatan ramai pelajar dari darjah 3 hingga 6, juga beberapa pengawas, di sana. Guru besar sedang berada di pentas bersama guru2 disiplin yang garang lagi mengerikan, biasalah, guru disiplin. Semua pelajar di minta untuk beratur beruda2 mengikut tahun, terpisah lelaki di hadapan dan perempuan di belakang. Lalu kami diminta duduk.

Kemudian, Cikgu Husin,  guru yang menyuruh kami beratur dan duduk itu menjemput guru besar untuk berucap. Tiba2, Akmal, kawan sekelas yang beratur di sebelah Tuah bertanya, “apa yang mereka mahu ini? Kita baru hendak bermain galah panjang tadi, tiba2 dipanggil ke sini pula.”

“Aku pun tidak tahu, Mal. Cikgu Zu yang suruh aku ke sini tadi. Katanya, guru besar nak jumpa.” “Samalah dengan aku tadi, kacau sahajalah.” Selepas beberapa ketika, Akmal berkata, “oh, aku tahu kenapa..” Tiba2 percakapnnya dihentikan oleh bunyi mikrofon dan jemputan oleh Cikgu Husin kepada guru besar untuk berucap.

Guru besar memulakan bicara, “Assalamualaikum dan selamat tengahari, guru2 dan murid2 sekalian. Di sini saya ingin mengucapkan tahniah pada kamu semua...

(bersambung...)

video
~tontonlah video ni, memang kelakar!~

p/s:
1) mula2 nak buat cerita pasal hari ibu, tapi tiada idea pula, maka buat kisah benar macam ini lebih mudah.
2) sambungannya tidak tahu bila nak buat, haha, kalau ada permintaan mungkin.



Sincerely by,





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Sunday, May 9, 2010

Selamat Hari Ummi, Ya ummi!

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Kalau ditanya bagaimana mahu memberitahu seseorang yang kita suka padanya mesti ramai boleh jawab. Kalau ditanya bagaimana mahu menegur dengan berhikmah mesti ramai juga yang boleh jawab. Dan, kalau ditanya bagaimana caranya menutup aurat samada lelaki atau perempuan tentu sahaja ramai yang boleh jawab.

Tapi, kalau ditanya, sebagai lelaki bagaimana mahu menegur seorang perempuan yang pakaiannya seksi, ketat,  tidak menutup aurat dalam erti kata sebenar, pasti susah hendak dijawab. Kenapa ya? Atau hanya Tuah seorang sahaja yang mengalaminya.

Pernah banyak kali Tuah menegur teman2 baik lelaki mahupun perempuan yang pakaian mereka tidak sesuai dengan keadaan. Kalau nak pakai seluar pendek, pakai dalam bilik sendirian bolehlah, jangan di padang bola, tempat umum. Kalau tidak mahu bertudung jangan keluar rumah, ramai lelaki bukan muhrim yang mahu melihat rambut anda. Tapi, Tuah juga yang kena balik.

Ada yang tidak mahu bertegur sapa lagi selepas insiden tersebut. Ada yang bermasam muka dihadapan kita, dan ada yang langsung mahu memutuskan silaturrahim dengan kita, tidak mahu berkawan lagi. Padahal, kadang2, orang yang kita tegur tersebut kita sayangi sangat2. Mungkin kalau orang tersebut tidak atau kurang kita kenali pasti agak susah untuk kita tegur, kan?

Jadi, pada sesiapa yang ada cara terbaik untuk menegur perempuan itu tolong bagi tahu. Tuah tidak tahan lagi melihat pakaiannya yang begitu menonjol. Tiada ke teman2 perempuan yang menegurnya? Tolonglah kami kaum lelaki yang lemah imannya ini.

**********************************************************************************

Sebenarnya nak buat post sempena hari ibu tapi tidak tahu nak tulis apa. Yang Tuah tahu nak cakap ini kat ummi:

Selamat Hari Ummi,

buat ummi yang tercinta,

seluruh cinta dan kasih diserahkan pada ummi,

keranamu ummi,

dapat anak2mu melihat indahnya bulan dan bintang,

dapat mengenal siapa Allah,

anak2mu semuanya khatamkan Al-Quran di usia yang begitu kecil,

anak2mu cemerlang dalam pelajaran,

sanggup berjauhan dari keluarga di Miri demi memastikan pendidikan agama anak2 ummi terjamin di Semenanjung,

anak2mu menjadi anak2 mithali dan menjadi kebanggan Bin Shahab dan Bin Idrus,

anak2mu menjadi manusia yang dihormati dan disegani bukan setakat saudara mara dan kawan2 tetapi juga sesiapa yang mengenali kami semua,

menjadikan Dil seorang manusia yang tabah dan sabar dengan ketabahan dan kesabaran yang ummi tunjukkan dalam melahir, membesar, mengasuh dan mendidik anak2mu sedari kecil sehingga kini,

dan juga dalam mengahadapi kerenah2 manusia disekitarmu yang tidak tahu malu mahu merendah2kan mu,

ummilah serikandi dalam hidup Dil,

yang sentiasa menjadi manusia pertama dalam hati,

pedoman buat ibu2 dan bakal2 ibu di luar sana untuk menjadi seorang ibu sejati,

hadiah terbaik buat Dil dari Allah sejak saat Dil dilahirkan.

Mungkin pada orang lain Dil anak yang taat pada ibunya, pada ummi Dil seorang yang degil dan keras kepala, tapi Dil telah cuba sedaya upaya untuk menjadi anak terbaik yang bukan sebarang ibu boleh dapat, walau terpaksa 'melawan' ketaatan Abang Eddy dan Abang Lan pada ummi. I've and I'll, as long as I live, be your greatest son. I promise. Happy Mother Day!

(Ok, nak kena stop ni, dah nak nangis dah...nak balik jumpa, peluk dan cium ummi!)

**********************************************************************************

Ni sajak Tuah buat masa suatu pertandingan puisi dahulu, ditujukan khas buat ummi:


Dialah ummiku,

embun penyejuk bagi jiwa yang hangat,

cahaya penerang bagi jiwa yang gelap,

pensyarah bagi jiwa yang kosong,

tanpa ijazah mahupun gelaran.

mengalunkan ayat-ayat cinta,

ketika cinta mula bertasbih,

ketika bersimpuh di atas sejadah cinta,

ketika bersemayam dalam mihrab cinta,

ketika cinta berbuah syurga,

ketika pudarnya pesona Cleopatra,

demi mencari redha dari-Nya,

Tuhan sekalian alam sekalian makhluk.


Apakah ketikaku,

sudah mengecap kebahagiaan dunia,

sudah bertimbun harta dunia,

sudah mencapai kejayaan menggunung,

apakah daku ingat pada ummiku,

guru pertamaku,

ustazah pertamaku,

guru besar pertamaku,

lecturer pertamaku,

dekan pertamaku di fakulti pertamaku,

apakah daku lupa akan janjiku pada tuhanku,

menjaga ummiku hingga akhir hayatku,

dikala suka mahupun duka,

ketika angin dunia menerjah laju,

tidak akan daku lupakanmu,

wahai ummiku,

ummiku yang satu

**********************************************************************************

Nak sambung buat kerja yang bertimbun atau ulang kaji pelajaran untuk peperiksaan akhir yang tinggal 28 hari lagi ni? Atau tidur awal dan bagun awal esok? Kelas penuh pula tu esok! Adoyai! Siapa yang suruh gatal2 ambil jurusan yang memnyibukkan ni? Hah?!

Wallahualam.
~Selamat Hari Ummi, buat ummi dan Aunty Ana~

Sincerely by,




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.