Tuesday, March 10, 2009

Kenapa Islam Turun Kat Jazirah Arab?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Ada seorang mamat ni tanya kat Tuah, as Arabian, why Allah turunkan Islam kepada orang Arab? Kenapa tidak kepada bangsa lain, contohnya Melayu yang terkenal baik dan sopan santun, or di China yang terkenal pengaruhnya dalam menyebarkan agama Buddha, or di Inggeris yang mampu menyebarkan pengaruhnya ke seluruh dunia di zaman kolonial mereka dahulu? Well, as usual, as easy as ABC, Tuah jawab ringkas, "semua yang berlaku ada hikmahnya, seperi mana hikmah penciptaan syaitan dan iblis yang mana sebagai ujian kepada anak2 Adam dan as tauladan kepada manusia.." So, dia pun setuju dan pergi macam itu sahaja.

Tapi, Tuah pulak yang jadi penasaran. Apasal Islam di turunkan kepada orang Arab yang ketika itu jahil dan langsung tidak bermoral. Kenapa tidak pada yahudi yang dikatakan kaum yang terbanyak diturunkan nabi dan rasul kepada mereka? So, Tuah pun selidik sendiri plus tanya kawan2 sikit apa jawapan kepada kemusykilan Tuah ni. Langsung seorang fulan ni bagi buku Sirah Nabawiyyah karya Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Buthy. Buku yang setebal 572 page yang dalam bahasa Indonesia ini ada menceritakan rahsia dipilihnya jazirah Arabia sebagai tempat kelahiran dan pertumbuhan Islam. So, Tuah yang memang suka baca buku2 tebal ni pun mula membacanya bermula Jumaat malam sampai sekarang tidak tamat lagi. Busy sangatlah hari ini, nama je cuti, tapi tidak macam cuti pun.

So, setelah Tuah baca tajuk Rahasia Dipilihnya Jazirah Arabia Sebagai Tempat Kelahiran & Pertumbuhan Islam, baru Tuah tahu persis hikmah Islam turun pada bangsa Arab dulu, baru siebar ke bangsa lain. First of all sebab kedudukan geografi jazirah Arab itu sendiri yang terletak di antara timur dan barat dan tengah2 semua kuasa peradaban yang wujud masa itu macam Yunani, Persia dan Romawi. So dari segi kedudukan memang dah strategik kedudukan tu sama macam strategiknya kedudukan Melaka zaman Tuah muda2 dulu, zaman kesultanan Melayu Melaka.

Secondly, bahasa Arab itu sendiri yang dikatakan oleh pakar bahasa sebagai bahasa yang mempunyai banyak kelebihan berbanding bahasa lain yang ada di dunia seperti bahasa perdagangan masa itu iaitu bahasa Melayu or English yang paling popular digunakan di seluruh dunia sekarang or bahasa Mandarin yang merupakan bahasa yang paling banyak diaplikasi di serata dunia. Tuah pun tidak tahu exactly apa kelebihannya sampai Allah pilih bahasa tersebut sebagai bahasa dakwah Islam dan media langsung untuk menterjemah kalam Allah dan seterusnya dijadikan bahasa penghuni syurga. Tapi, yang Tuah tahu bahasa Arab adalah bahasa yang paling indah dan tinggi nilai sateranya bak kata ustaz bahasa Arab Tuah kat sekolah dulu.

Thirdly, di Makkah itu sendiri letaknya Baitullah iaitu tempat pengumpulan manusia paling ramai di dunia even sebelum maulid Rasulullah s.a.w. lagi sehingga Abrahah nak musnahkan tempat itu supaya orang tidak lagi ke Kaabah tapi ke istananya. Lagi pun, Baitullah merupakan tempat ibadah Nabi Ibrahim a.s. dan Ismail a.s. dan tempat penyebaran Agama Hanif yang dibawa baginda Ibrahim a.s.. So, sebagai kesinambungan kepada dakwah decendent Rasulullah itu maka Islam juga diturunkan berhampiran Kaabah.

Forthly, orang Arab ni senang nak didakwah even diorang ni jenis pemanas or ganas, tapi setelah menerima cahaya kebenaran maka diorang senang dididikk dan mendidik bangsa2 lain di muka bumi ini. Arab jahiliyah ini memang tidak sekaya dan semewah Persia, tidak sekuat tentera Romawi dan juga tidak sesesat Yunani dengan filosofi2 mereka. So, dengan ini mudahlah diorang ni diberi kepercayaan agama yang baru bagi mereka pada masa itu, even sebenarnya pernah diajarkan agama Hanif pada atuk nenek diorang.

So, itulah antara reason why Allah pilih Islam diturunkan di jazirah Arab. Ada apa2 permasalah boleh rujuk buku Sirah Nabawiyah karya Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Buthy, or nama asalnya Fiqhus Sirah. Wallahu alam. Cukup sampai sini post ini, Tuah nak sambung tulis cerpen pula, sebab date due cerpen hari ini kot. Sekian.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

1 comment:

  1. thx 4 sharing with us~
    hmm..ad a few yg dh tau and ad yg bru tau..bgus2..
    disebbkan Tuah suke sgt bce buku tebal, habiskn la ek bce buku tu then share ok?hehe
    Klu rse nk share buku Katzung kt cni lg bgus..hoho

    ReplyDelete

Write a great comment, not the good one, thanks!