Friday, December 24, 2010

Dua Perempuan 2

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Soalan pertama Tuah untuknya, adakah dia beragama Islam? Dijawabnya tidak, dia tidak beragama sama sekali. Dengan santainya dia menjawabnya. Tuah tidak begitu terkejut kerana walau di Malaysia juga ramai kawan2 Tuah yang tidak beragama.

Maksudnya tidak menganut mana2 agama. Kalau mahu cerita yang muslim, nasrani, Buddist atau penganut Hindu yang tidak ‘beragama’ lagi banyak. Cakap sahaja muslim tetapi melakukan dosa dengan ‘slumber’ sahaja. Yang nasrani tidak ke gereja setiap juga ramai. Tetapi, yang ‘freethinker’ atau berkefahaman Atheis juga ada.

Dan, seperti biasa Tuah akan bertanya kepada mereka2 ini mengapa tidak beragama. Perempuan ini pun berkata yang keluarganya merupakan keluarga campuran Islam-Kristian, suatu hal yang tidak normal tetapi tidak sedikit di Indonesia ini.

Katanya, dia keliru untuk beragama. Bukan keliru untuk memilih mana satu sebagai agamanya tetapi keliru dengan alasan untuk beragama. Mengapa wujudnya agama2 di dunia ini? Bukankah agama2 ini menjadi punca perkelahian dan perpisahan antara penganut2nya?

Kalau tiada agama, pasti dunia akan menjadi lebih aman. Pasti tidak ada permusuhan antara negara2 Arab dengan negara2 Eropah, antara orang Israel dan orang Islam Palestin, antara orang Kristian dan Muslim di Indonesia.

Tuah jika berdebat pasal agama dengan orang Islam pasal agama memang sudah biasa, tetapi dengan bukan Muslim tidak pernah. Berbual kosong pernahlah. Kalau anda, bagaimana agaknya jawapan yang akan diberikan? Tuah pun berdoa dalam hati supaya Allah tolong Tuah jawabkan.

Tuah bertanya lagi, pernahkah dia terfikir bukan sekadar agama yang menjadi pemisah antara sesama manusia. Ada hal2 lain yang menjadi pemisah seperti bangsa, negara dan ideologi. Belum lagi kerana sukan dan pertandingan2. Jika, dalam sukan manusia boleh bersatu, dalam sukan juga manusia boleh berpecah.

Contohnya, wujud pergaduhan antara penyokong kelab bola sepak Inggeris dengan penyokong kelab yang lain. Perkelahian ditengah padang bola antara dua pasukan yang berlawan juga sering berlaku. Tetapi, mereka tidak pernah menyalahkan sukan kerana mewujudkan permusuhan, malangnya agama pula menjadi sasaran.

Pergaduhan wujud kerana ada rasa tidak puas hati anta dua pihak yang berbeza dan mempunyai perbezaan, walau apa juga alasannya. Jika, kedua pihak kembali memkirkan persamaan dan mengetepikan perbezaan antara mereka pasti perkelahian atau kekerasan tidak akan berlaku.

Jika, orang Israel dan Palestin tidak menghiraukan perbezaan tetapi membina persamaan antara mereka maka tidak akan berlaku perang antara keduanya. Begitu juga dengan negara Arab dan Eropah serta orang2 Islam dan Kristian di Indonesia. Jika, perbezaan ini tidak dijadikan asas perhubungan mereka maka dunia akan aman.

Semua agama menggalakkan penganutnya untuk tidak melakukan penindasan atau kekerasan mahupun permusuhan dengan penganut dari agama lain. Semuanya menyuruh penganutnya untuk saling hormat menghormati sesama manusia, tidak kira apa juga kepercayaan mereka.

Selepas itu, kami berduanya berdiam diri. Dia yang sudah lama berdiam diri mungkin memikirkan akan kebenaran kata2 Tuah. Atau, tidak berpuas hati dengan penjelasan Tuah tetapi malas untuk mengutarakannya. Atau, tidak berminat untuk bercerita mengenai hal2 agama.

Tidak lama kemudian kami pun sampai ke destinasi masing2. Sampai akhirnya baru Tuah perasan. Kalau dengan perempuan bertudung tadi kami lebih gemar berbual mengenai hal2 kami sendiri. Tetapi dengan yang kedua ini, kami berbual pasal agama. Walau Tuah tidak yakin dapat membawanya ke jalan kebenaran. Semoga berjaya hendaknya.

Wallahualam.


p/s: kisah ini tiada kaitan dengan mereka yang masih masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia, kecuali Tuah


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

No comments:

Post a Comment

Write a great comment, not the good one, thanks!