Thursday, August 5, 2010

Rahsia

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Tuah dengan ini sangat berbesar hati untuk mengucapkan tahniah yang tidak terhingga buat adindanya yang pada hari ini telah menerima Diploma Perakaunan dari Kolej Universiti Islam Melaka. Ucapan yang tidak terhingga ini juga turut di hulurkan bersama doa dan harapan dari kakanda beliau ini yang amat berbangga dengan kejayaan beliau ini. Semoga beliau akan menjadi orang yang berjaya bukan sahaja di dunia malah juga di akhirat. Persoalannya, apa rancangan selepas ini? Kahwin ke? Maklumlah, semakin tinggi pendidikan seorang perempuan lebih mahal harganya, maka lebih susah untuk mendapat jodoh, tahu!

*****************************************************************************************************

    “We’ll follow the path,” she said. “The brightness on the floor.”
    “The brightness that led us straight into a trap?” Annabeth asked.
    “Lay off her, Annabeth,” I said. “She’s doing the best she can.”
    Annabeth stood. “The fire’s getting low. I’ll go look for some more scraps
while you guys talk strategy.” And she marched off into the shadows.
    Rachel drew another figure with her stick—an ashy Antaeus dangling
from his chains.
    “Annabeth’s usually not like this,” I told her. “I don’t know what her
problem is.”
    Rachel raised her eyebrows. “Are you sure you don’t know?”
    “What do you mean?”
    “Boys,” she muttered. “Totally blind.”
    “Hey, don’t you get on my case, too! Look, I’m sorry I got you involved
in this.”



Petikan di atas Tuah ambil dari novel Percy Jackson & The Olympians: The Battle Of The Labyrinth. Apa yang anda faham dari petikan di atas?

***************************************************************************

Apa pendapat anda tentang rahsia?

Pada Tuah, rahsia adalah suatu yang amat berharga yang mana tidak mampu untuk kita ungkapkan kepada umum atau pada sebarang orang. Baik dari segi kata2 mahupun perbuatan, keadaan atau situasu, serta suatu benda.

Tuah seorang yang sangat berahsia. Sangat berahsia. Sangat. Tidaklah namanya Tuah kalau suka berkongsi rahsianya dengan sebarang orang, atau mana2 orang lain, selain dirinya sendiri. Dan bagi Tuah, rahsia yang dimiliki samada datangnya dari orang lain mahupun dari diri sendiri tidak akan Tuah cerita pada orang lain, sehingga meninggal dunia.

Mungkin pada orang lain kehidupan hariannya bukanlah suatu rahsia, begitu juga kehidupan lampaunya; perasaannya bukanlah suatu rahsia, begitu juga ideanya; cita2nya bukanlah rahsia, begitu juga hobinya.

Tetapi, pada Tuah semua itu adalah rahsia. Tuah memang sangat suka berahsia. Ada yang kata Tuah ini misteri kerana tidak banyak yang orang tahu mengenai Tuah. Mungkin hanya dari luaran orang boleh teka apa yang tersirat pada Tuah. Tapi, setakat ini semua tekaan orang yang Tuah pernah dengar semuanya sama sekali tidak betul.

Tetapi, blog ini telah menjadi tempat atau sumber pada sesiapa yang ingin mengenali Tuah dengan lebih dekat. Sedari awal lagi Tuah telah cuba untuk menceritakan kisah hidup mahupun minta dan pendapat Tuah.

Berbalik pada petikan di atas, apa yang Tuah cuba kaitkan dengan tajuk post ini ialah menganai berahsia akan perasaan dan pandangan. Lebih tepat lagi perasaan atau pandangan terhadap orang lain, samada terhadap kawan mahupun saudara mara, atau kepada seseorang yang kita minati.

Manusia itu memang tidak dapat lari dari fitrah sebagai seorang manusia iaitu untuk mengambil berat dan diambil berat, menyayangi dan disayangi, mengasihi dan dikasihi, dan sebagainya. Maka, ada di antara mereka yang menyayangi dan mengasihi tanpa pengetahuan orang yang disayangi dan dikasihinya itu.

Tidak kira lelaki mahupun perempuan akan menghadapi benda yang sama. Yang berbeza hanya bagaimana caranya untuk mereka mengahadapinya atau langkah seterusnya untuk menghindarinya.

Ada yang mengelak dengan merahsiakannya sampai bila2 atau bila tiba masanya. Ada juga yang tidak sanggup menahannya lama2 dengan terus membungkar rahsia itu kepada orang yang disayangi atau dikasihinya. Ada yang buat tidak peduli pun ada. Berlagak seperti tiada apa yang berlaku, atau menyibukkan diri sehingga tidak lagi dipengaruh rahsia itu lagi.

Sebelum lebih melalut lagi, biar Tuah cakap straight to the point. Ada bebrapa orang yang Tuah kenal berminat atau orang muda kata jatuh cinta pada orang yang juga Tuah kenal.

Tetapi, hanya si perempuan ini sahaja yang tahu orang yang diminatinya itu suka padanya. Dan lelaki yang di minati dan meminati tadi mengambil langkah berdiam diri dan buat tidak peduli dengan keadaan ini.

Maka, dia ada tanya pada Tuah, betul atau tidak yang lelaki tidak pandai simpan perasaan seperti perempuan? Sehingga semua orang di sekelilingnya tahu akan perasaannya itu. Maka, Tuah pun jawab tidak tahu, kerana Tuah juga lelaki yang tidak tahu pasal hal2 berkaitan perasaan.

Maka Tuah mahu bertanya pada anda semua, betulkah atau tidak? Atau sebaliknya? Atau sama sahaja kedua2nya? Tuah serahkan pada anda sendiri untuk menjawabnya.

Akhir kata, pandai2lah anda menjaga rahsia, terutamanya rahsia orang yang diamanahkan pada anda. Dan, pandai2lah memilih mana yang sepatutnya menjadi rahsia dan yang mana tidak.

Wallahualam.

video
~1st winner of Who Wants To Be A Millioniare,
he is so awesome!~

Sincerely by,




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

No comments:

Post a Comment

Write a great comment, not the good one, thanks!