Friday, July 3, 2009

Pantun Lah Pulak

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

Dah dekat seminggu takde post baru kan? So, ni Tuah nak kongsi sikit perasaan menyesal yang tak sudah kerana telah bukan sekali dua tapi banyak kali telah lalai dalam menunaikan rukun Islam ke-2 ini. Well, sebahagian kita kalau tak sekarang tapi masa zaman 'jahiliah' dulu mesti selalu atau pernah tinggal solat dengan sengaja, separuh sengaja atau tak sengaja. Maka, tiada cara lain untuk menghapuskan dosa meninggalkan solat ni melainkan taubat nasuha. Hanya Allah sahaja yang mampu menerima taubat kita ni.

Kalau difikirkan sejenak 2 jenak memang pelik kenapa kita boleh tertinggal solat lima waktu ni. Bukan susah atau lama mana pn solat ni. Tapi, kalau hal dunia 90 minit pun kita boleh tunggu (for football fan lah). Untuk mereka yang dah mula terasa2 ni Tuah sediakan pantun ini untuk pedoman dan renungan kita bersama. Semoga kita akan lebih tekun lagi menunaikan perintah Allah ini dan yang lain2nya, amar makruf nahi munkar.

Pantun Apasal Lah Aku Malas Sembahyang

Apasal lah aku malas sembahyang,
Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
berdiri tanpa roh malam siang....

Apasal la aku malas sembahyang,
kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang..

Apasal la ak malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi nakmat kenapa aku tak kenang...

Apasal lah aku malas sembahyang,
Main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert aku sanggup beratur panjang,
Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal lah aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur kita bukan panjang,
Pagi kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balung sorang-sorang....

Apasal lah aku malas sembahyang,
Siksa neraka cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!

~walau hidup seribu tahun kalau tak solat apa gunanya~

*******

Pepatah Tuah: Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal ketiak.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

No comments:

Post a Comment

Write a great comment, not the good one, thanks!